Elon Musk pochwalił się, że pompa ciepła Tesli Model Y to jeden z najlepszych przykładów inżynierii, jaki widział od jakiegoś czasu. Dysponuje niemożliwymi do skonstruowania w normalnych warunkach wymiennikami ciepła, pracuje w większym zakresie temperatur i zawiera wyjątkowy zawór ośmiodrożny.

Pompa ciepła w Tesli Y

O pompie ciepła Tesli Model Y pisaliśmy już wielokrotnie, ponieważ kalifornijski producent po raz pierwszy w historii zdecydował się na wykorzystanie takiego układu. Pompy ciepła nie miała ani Tesla Model S, ani Tesla Model X, ani Tesla Model 3. Kiedyś uznano być może, że przy większych bateriach typowe rozwiązania będą wystarczające – jednak w Modelu Y zdecydowano się na dodanie pompy ciepła, by wycisnąć z baterii większy zasięg.

Dodajmy, że pompy ciepła od dawna stosowane były choćby w BMW i3 czy Nissanie Leafie (część modeli).

Jak chwali się Elon Musk, zamontowana w Modelu Y pompa ciepła jest jednym z najlepszych przykładów inżynierii, jaki widział od pewnego czasu. Jej lepszość polega na tym, że wykorzystano [inne?] techniki projektowania obwodów drukowanych. Dzięki nim stworzono wymiennik ciepła, którego wyprodukowanie w normalnych warunkach byłoby fizycznie niemożliwe.

> Tesla Model Y ma pompę ciepła. Zupełnie oficjalnie

Wymienniki ciepła to prawdopodobnie te dwie żebrowane konstrukcje znajdujące się na lewo od rur w czarnej osłonie. Na filmie poniżej Daerik podaje ich nazwy: ten dolny to układ chłodzący, natomiast ten górny – chłodzony cieczą skraplacz:

Zastosowany w Tesli Model Y układ, opowiada dalej Musk, ma lokalną pętlę grzewczą, która pozwala na buforowanie ciepła i rozszerzenie zakresu temperatur, w jakich pompa jest przydatna. Wydajność współczesnych samochodowych pomp ciepła bardzo szybko spada, gdy temperatura zbliża się do zera – można się zatem domyślać, że Tesla Model Y zaskoczy nas zasięgiem w ujemnych temperaturach.

W pompie ciepła Modelu Y zastosowano zawór ośmiodrożny, możemy więc się domyślać, że układ obsługuje cztery różne obiegi. Wielodrożny zawór był też stosowany w Tesli Model 3 – nazwano go tam Superbottle – ale krążąca w układzie ciecz była ogrzewana innymi metodami niż z wykorzystaniem pompy ciepła.

Dodajmy, że Musk pochwalił również tył samochodu. Jak stwierdził, „odlewy tylnej części nadwozia to krok naprzód” (źródło):

Najtańsza Tesla Model Y Long Range AWD przy obecnym wysokim kursie euro kosztowałaby dziś w Polsce równowartość około 304 tysięcy złotych. Samochód będzie dostępny na naszym rynku prawdopodobnie w czwartym kwartale 2020 roku.

Pompa ciepła na nagraniu:

Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: jeden z Czytelników zapytał nas, jak czytamy „Model Y”. Potrzebowaliśmy chwili i odrobiny dystansu, ale już wiemy: nazwę samochodu odczytujemy po polsku, „model igrek”. Wymawiane „model y” brzmi niezręcznie, „model łaj” jakoś nam nie leży.

To może Cię zainteresować:
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 10 głosów Średnia: 4.3]