Portal Green Car Reports opublikował interesujący wywiad z Peterem Rawlinsonem, prezesem Lucid Motors. Dowiadujemy się z niego między innymi, że firma wykorzystuje ogniwa 21700 produkowane przez LG Chem. Takie ogniwa – choć niekoniecznie z tą samą chemią – stosuje również Tesla w chińskim Modelu 3. A to dopiero początek ciekawostek.

Lucid Air: nowoczesne ogniwa, nadchodzący SUV, zerwanie z Mobileye

Ogniwa 21700 od LG Chem w Lucidzie Air są intrygujące z kilku względów. O tym, że mają identyczny format – kształt walca, 21 mm średnicy, 70 mm wysokości – jak te w Teslach 3/Y produkowanych w Kalifornii, przed chwilą wspomnieliśmy. Dodajmy więc do tego, że głównym dostawcą ogniw 21700 do Tesli Model 3 wytwarzanej w Chinach jest właśnie LG Chem.

Ogniwa 21700 do Tesli Model 3 i Y wyprodukowane przez firmę Panasonic. Identyczne (rozmiarowo) LG Chem dostarcza do Tesli Model 3 wytwarzanej w Chinach. Niestety, nie znamy ani chemii tych ostatnich, ani też nie dysponujemy ich zdjęciem (c) Panasonic

Idźmy dalej: historycznie LG Chem rezerwowało najbardziej zaawansowaną chemię NCM811 (10 proc. kobaltu) właśnie dla ogniw cylindrycznych, jest więc pewne prawdopodobieństwo, że Air wykorzystuje NCM811. Ale istnieje też możliwość, że w elektryku Lucid Motors zastosowano rozwiązanie jeszcze nowocześniejsze, z większą gęstością energii: ogniwa NCMA89, które zawierają zaledwie 5 procent kobaltu.

Niestety, LG Chem nie chwali się postępami w doskonaleniu chemii katod/anod/elektrolitów ogniw Li-ion. Na szczęście o tym, że proces ten ma miejsce, można wnioskować choćby z zapowiedzi producentów, którzy dotychczas mieli dobre relacje z południowokoreańską firmą. Jednym z nich jest General Motors, które wstępnie zapowiedziało, że premiera elektrycznego Hummera z bateriami „Ultium” nastąpi już za rok. Sporo pasuje:

> General Motors zapowiedziało gamę elektryków, ogniwa NCMA 89 i baterie „Ultium” od 50 do 200 kWh

Dodajmy, że Lucid Air też zacznie trafiać do swoich nabywców od 2021 roku, choć jego produkcja ma wystartować pod koniec roku 2020.

SUV pewny, półciężarówka możliwa

Prezes Lucid Motors potwierdził, że na platformie Lucida Air rozwijany jest SUV. Firma ma już jeżdżący prototyp i planuje rozpocząć produkcję auta na początku roku 2023 (źródło). Jeśli się uda, będzie to tempo zbliżone do Tesli, która zaprezentowała Model S w roku 2012, a Model X – trzy lata później, w roku 2015.

Elektryczny SUV Lucid Motors ma dzielić linię produkcyjną z Airem i być „równie niesamowity”, jak model osobowy. W ciągu następnych 7-8 lat na rynek mogą trafić jeszcze inne warianty samochodów, na przykład pickup, który powinien być nieco dłuższy niż dwa pierwsze modele. Ale nie ma go na razie w planach, inne wersje nadwoziowe uwzględniono tylko projektując lakiernię.

> Realny zasięg Lucid Air nie przekracza 500 mil, ale samochód przejeżdża 459-490 mil / 740-790 km na baterii [media]

Zerwanie z Mobileye

Godną uwagi ciekawostką jest wreszcie rozstanie z Mobileye. Lucid Motors z bliżej nieokreślonych przyczyn zrezygnowało z wykorzystywania systemów jazdy półautonomicznej izraelskiej firmy Mobileye. Producent Lucida Air stworzył własny system ADAS oparty na architekturze pierścienia, w którym medium transmisyjnym jest Ethernet.

O rozwiązaniu niewiele więcej wiadomo, natomiast z historii rozwoju sieci LAN wiemy, że topologia pierścienia ułatwia przetwarzanie danych w trybie rozproszonym i w pewnych zastosowaniach może być szybsza niż inne topologie, w tym topologia gwiazdy:

Różne rodzaje topologii sieciowych. Lucid Air stosuje topologię pierścienia opartą na Ethernecie, nr 3 (c) DNSStuff

Wracając do motoryzacji: w 2016 roku Tesla zrezygnowała ze współpracy z Mobileye ze względu na bezpieczeństwo. Nie wiadomo jednak, o co konkretnie chodziło: może o to, że Elon Musk nalegał na szybkie wdrażanie nowinek, a może o to, że Mobileye nie chciało wziąć odpowiedzialności za wypadek, który miał miejsce w maju 2016 roku.

Zginął w nim 40-letni kierowca, Josh Brown, który na Autopilocie wjechał samochodem pod naczepę ciężarówki. Tesla przyznała wtedy, że auto nie dostrzegło białej powierzchni bocznej naczepy i zastrzegała, że technologia znajduje się w fazie beta, więc należy ją kontrolować. Według nieoficjalnych doniesień kierowca w trakcie wypadku oglądał Harry’ego Pottera.

Miejsce uderzenia Tesli. Zaznaczenie i (c) Amerykańska Rada ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, NTSB

Tak czy siak: Tesla rozstała się z Mobileye i podobnym rozstaniu mówi dziś inny startup motoryzacyjny zapowiadający samochody elektryczne, Lucid Motors. Widać zatem, że choć Rawlinson dystansuje się od Tesli, bo planuje walkę o segment premium, idzie częściowo już przetartym szlakiem, by zminimalizować ryzyka biznesowe.

Premiera finalnej wersji Lucida Air nastąpi 9 września 2020 roku.

Warto poczytać: Lucid CEO confirms SUV, considers pickup, says “absolutely not” to contract manufacturing

Zdjęcie otwierające: Peter Rawlinson opowiadający o Lucid Motors i Lucidzie Air (c) CNBC / YouTube

Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: wracamy z wyjazdu, dlatego kolejny tekst pojawi się dopiero późnym wieczorem lub w nocy.

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 4.5]