Zadebiutowała elektryczna Kia EV6. Samochód zaprezentowano w trzech wersjach: standardowej, GT-Line oraz GT. Najsłabszy wariant będzie miał napęd na tył i 168 kW (228 KM) mocy, najdroższy, GT, będzie do 100 km/h przyspieszał lepiej niż Tesla Model Y Performance! Ceny Kii EV6 w przedsprzedaży startują od 44 595 euro, polski cennik modelu ma zostać ogłoszony jeszcze w kwietniu 2021 roku.
Kia EV6 – szybsza niż Model Y, praktyczniejsza niż Model 3, cena od 44-45 tys. euro
Spis treści
Oto i ona, elektryczna Kia EV6 zbudowana na platformie E-GMP, jak Hyundai Ioniq 5 i Genesis GV60 EV. Pierwsze skojarzenie jest takie, że południowokoreański producent chce konkurować z Teslą Model 3 i Y. Ale po dzisiejszej przejażdżce Skodą Enyaq iV zaczynamy dostrzegać, że Kia może upiec dwie pieczenie na jednym ogniu. EV6 wycelowana jest również w Volkswagena ID.4 i właśnie Enyaqa iV – ale o tym opowiemy dopiero za kilka dni.
A przecież do naszego kraju właśnie trafił kolejny zawodnik, Nissan Ariya, który zostanie zaprezentowany polskim dziennikarzom już w czwartek, 1 kwietnia 2021 roku (zdjęcie dzięki uprzejmości Pana Pawła):
Kia EV6 – wymiary
Platforma MEB Volkswagena przyzwyczaiła nas, że na początku wszystkie zbudowane na niej modele mają jeden i ten sam rozstaw osi wynoszący 2,77 metra.
Z Hyundaiem i Kią jest inaczej: Ioniq 5 ma dokładnie 3 metry rozstawu osi, Kia EV6 będzie miała 2,9 metra. Różnią się także pozostałe wymiary: Kia EV6 ma 4,68 metra długości w wersji standardowej i 4,695 metra w edycji GT-Line oraz GT, Hyundai Ioniq 5 ma 4,635 metra, jest więc minimalnie krótszy. Wysokość Kii EV6 to 1,55 metra (1,545 m dla GT), tymczasem Ioniq 5 ma 1,605 metra (wyższy). Jedynie szerokość Kii EV6 jest praktycznie identyczna, jak u starszego brata, bo wynosi 1,88/1,89 metra. W Ioniqu 5 mamy 1,88 metra.
Kia EV6 – bateria
Chyba najbardziej zaskakującą informacją jest dostępna pojemność baterii: Ioniq 5 zaoferuje nam warianty 58 i 72,6 kWh, podczas gdy Kia EV6 będzie wyposażona w akumulatory 58 (tak samo) oraz 77,4 kWh (większe). Raczej nie mają na to wpływu wymiary auta, bo Ioniq 5 z baterią 77 kWh też będzie oferowany – ale na razie tylko w Stanach Zjednoczonych.
Te wartości wydają nam się nieprzypadkowe: w samochodach na platformie MEB Volkswagena dostępne pojemności baterii również wynoszą 58 i 77 kWh, spodziewamy się zatem, że Kia będzie chciała nam powiedzieć „Popatrzcie, mam baterię jak Enyaq iV i ID.4, a zasięgi i przyspieszenie mam lepsze nawet od Audi Q4 e-tron”. Oczywiście to na razie tylko spekulacje, jednak południowokoreański koncern dotychczas regularnie zaskakiwał nas efektywnością zespołów napędowych – Hyundaie i Kie regularnie przejeżdżały więcej niż wynikałoby z wartości katalogowych WLTP.
Zasięgi wszystkich wersji EV6 nie są jeszcze znane, wiemy tylko, że model z największą baterią i napędem na tył, EV6 77,4 kWh RWD, powinien osiągnąć ponad 510 jednostek WLTP, co w przypadki Kii może oznaczać około 440 kilometrów realnie. Wariant 58 kWh (RWD?) obiecuje 400 jednostek WLTP, czyli około 340 kilometrów realnie [ostrożne szacunki www.elektrowoz.pl]. Wiemy również, że samochody będą stawały w szranki z Teslami Model 3 i Y, gdy chodzi o przyspieszenie:
Kia EV6 – przyspieszenie, moc, napęd
Tak jak wspomnieliśmy, samochód trafi na rynek w trzech wariantach:
- Kia EV6 – bateria 58 lub 77,4 kWh, RWD (0+1) lub AWD (1+1), 168 kW (228 KM) i 350 Nm przy RWD, 239 kW (325 KM) i 605 Nm przy AWD; przyspieszenie = 5,2 s dla AWD (Tesla Model 3 LR = 4,4 s, Tesla Model Y LR = 5,1 s),
- Kia EV6 GT-Line – bateria 58 lub 77,4 kWh, RWD lub AWD, 125 kW (170 KM) i 350 Nm przy RWD, 173 kW (235 KM) i 605 Nm przy AWD; przyspieszenie = 6,2 s (Tesla Model 3 SR+ = 5,6 s),
- Kia EV6 GT – tylko bateria 77,4 kWh, tylko AWD, 430 kW (585 KM) i 740 Nm momentu obrotowego; przyspieszenie = 3,5 sekundy (Model 3 Performance = 3,3 s, Model Y Performance = 3,7 (!) s), szybkość maksymalna 260 km/h.
Pojemność bagażnika Kii EV6 ma wynieść 510 litrów z tyłu oraz 52 lub 20 litrów z przodu (RWD/AWD). Samochód będzie pierwszym w historii elektrykiem Kii wyposażonym w opcjonalny ekran projekcyjny (HUD). Na kokpicie pojawią się dwa 12-calowe wyświetlacze: licznik oraz ekran systemu multimedialnego i ustawień. W najbogatszej wersji ma zostać zastosowany 14-głośnikowy zestaw audio Meridian.
Ultraszybkie ładowanie i V2L/V2V
Dzięki instalacji pracującej pod napięciem 800 woltów producent mówi o możliwości naładowania auta od 10 do 80 procent w 18 minut, o ile tylko mamy dostęp do ładowarki obsługującej moc 175+ kW, ma się rozumieć. Wariant RWD z większą baterią będzie uzupełniał energię w szczycie z szybkością, uwaga, +1 330 km/h / +22 km/min., Kia deklaruje bowiem możliwość odzyskania 100 kilometrów zasięgu po mniej niż 4,5 minuty postoju.
Kia EV6 zostanie wyposażona w system jazdy półautonomicznej „2,5 generacji”, dzięki któremu samochód będzie potrafił wyprzedzić poprzedzający pojazd, o ile tylko kierowca potwierdzi operację kierunkowskazem. Nie należy również zapominać o technologii V2L, która pozwoli nowej Kii na oddawanie na zewnątrz energii zgromadzonej w baterii. Maksymalna moc takiej operacji to 3,6 kW, bez problemu naładujemy więc rower czy hulajnogę, a jeśli się uprzemy, podratujemy również inne auto elektryczne (Vehicle-to-Vehicle, V2V) – w godzinę zyska około 20 kilometrów zasięgu.
Plany, dostępność w Polsce i ceny
Kia EV6 ma być pierwszym z 11 nowych modeli elektryków (BEV), które producent chce pokazać do 2026 roku. Siedem powstanie na platformie E-GMP, cztery z wykorzystaniem istniejących modeli. Spodziewajmy się zatem, że Kia e-Niro wcale tak szybko nie zniknie, jak mogłoby się wydawać po debiucie nowocześniejszej platformy.
Od polskiego dystrybutora dowiedzieliśmy się, że Kia EV6 będzie dostarczana w Polsce w drugiej połowie 2021 roku. Ogłoszenie oficjalnych cen i specyfikacji ma mieć miejsce w kwietniu. Z innych rynków wiemy, że rezerwacja wymaga uiszczenia opłaty w wysokości 100 euro (~465 zł) oraz że dostawy powinny wystartować we wrześniu-październiku 2021 roku.
Ceny Kia EV6 w Holandii są następujące:
- od 44 595 euro dla EV6,
- od 56 895 euro dla EV6 GT-Line,
- od 63 595 euro dla EV6 GT,
…więc w Polsce spodziewamy się następujących kwot:
- od 182 100 złotych dla EV6,
- od 191 500 złotych dla EV6 GT-Line,
- od 260 000 złotych dla GT.
Pamiętajmy jednak, że są to wstępne obliczenia redakcji www.elektrowoz.pl, a ostateczne wartości będą zależały od otoczenia rynkowego, w tym cen Hyundaia Ioniq 5 i konkurencji. Może się też okazać, że najniższa cena EV6 i EV6 GT-Line dotyczy wariantu z baterią o pojemności 58 kWh, a tylko nie wymieniono go w komunikacie prasowym.
Nagranie z premiery auta:
Komunikat prasowy: