Koncern Volkswagena zaplanował strategię wydatków na najbliższe lata. Łączne nakłady na inwestycje mają wynieść 150 miliardów euro (674 miliardy złotych), a najważniejsze będą samochody elektryczne i digitalizacja (cyfryzacja), na które Grupa wyda odpowiednio 35 i 27 miliardów euro (157/121 miliardów złotych).
Strategia Volkswagena na nadchodzące lata
Nakłady na emobilność wydają się zrozumiałe, koncern Volkswagena intensywnie rozwija linię aut na platformie MEB i innych płytach podłogowych. Jednak wydatki na digitalizację delikatnie szokują. Kwoty podawane przed rokiem zwiększono dwukrotnie, bo Volkswagen ma zamiar intensywnie się rozwijać w dziedzinie sztucznej inteligencji i jazdy autonomicznej.
Słowem: dostrzeżono, że w dziedzinie napędów elektrycznych nie jest źle, bo budżet wymagał tylko delikatnej korekty (33 -> 35 miliardów euro, źródło). Gdy jednak idzie o rozwój oprogramowania, Grupa uznała najwyraźniej, że ma jeszcze sporo do nadrobienia w stosunku do lidera. Rok temu na hybrydyzację i digitalizację planowano wydać w sumie 27 miliardów euro, dziś na hybrydyzację pójdzie 11 miliardów, na digitalizację – 27 miliardów euro.
Zmniejszono planowaną liczbę nowych modeli elektryków, które zawitają na rynek do końca dekady. Wcześniej miało być to „do 75 samochodów”, dziś mówi się o 70 modelach do 2030 roku, z czego „około 20 już zaprezentowano”. Wnioskujemy zatem, że w tych „już zaprezentowanych” osobno liczone są warianty nadwoziowe, np. Audi e-tron i e-tron Sportback.
Volkswagen Aero i inne samochody
Zgodnie z zapiskami Christiaana Hetznera, w fabryce w Emden w 2023 roku zacznie być produkowany Volkswagen ID. Aero / Aeroe będący czterodrzwiowym sedanem średniej wielkości (źródło). Nie wiadomo, czy auto będzie trafiało na europejski rynek. W roku 2018 zakładano, że jego sprzedaż będzie miała miejsce tylko w Stanach Zjednoczonych i Chinach.
Rok wcześniej z linii montażowych w Emden ma zacząć wyjeżdżać Volkswagen ID.4. Jeden z najważniejszych dziś modeli koncernu, Volkswagen Passat, będzie powstawał w Bratysławie (Słowacja), fabryka w Wolfsburgu nie będzie wytwarzała żadnego nowego elektryka.
Wszystkie ilustracje: (c) Volkswagen