Hyundai zdradził kilka szczegółów na temat najnowszej wersji modelu Hyundai Sonata (2020). Otóż auto w wersji hybrydowej będzie posiadało dach wyłożony ogniwami słonecznymi, otrzyma też nową przekładnię ASC (ang. Active Shift Control), która pozwoli na bardziej dynamiczną zmianę biegów.

Hyundai Sonata Hybrid (2020): wszystko, co wiemy

Dach wyłożony ogniwami fotowoltaicznymi zadba przede wszystkim o to, by uzupełniać energię w baterii. Sześć godzin dziennej ekspozycji na słońce ma pozwalać na +1 300 kilometrów zasięgu rocznie na darmowej energii (deklaracja producenta). Daje to średnio około +3,56 kilometra dziennie, czyli niemal +600 metrów na godzinę.

O tym, że firma będzie chciała wyposażać wybrane modele w panele słoneczne, wiadomo już od października 2018 roku. Zapowiedziano wtedy wprowadzenie trzech wersji systemów ładujących. Pierwsza generacja, zbudowana na bazie krzemowych ogniw, miała trafić do samochodów hybrydowych, by „uzupełniać 30-60 procent energii” w akumulatorach.

> Hyundai i Kia chcą wprowadzić dachy z ogniwami słonecznymi. Będą ładowały baterie?

Druga generacja miała być półprzezroczysta, co pozwoliłoby na konstruowanie przeziernych dachów: ludzie mogliby spojrzeć na niebo, a bateria tak czy siak by się ładowała. Nadal byłaby stosowana w hybrydach. Dopiero trzecia generacja trafiłaby do samochodów elektrycznych i byłaby montowana na dachach i maskach aut.

Oprócz ogniw – nowa skrzynia

Ogniwa słoneczne to niejedyna nowość. Hyundai Sonata Hybrid (2020) zostanie również wyposażony w nową skrzynię o nazwie Aktywna Kontrola Zmiany Przełożeń (ASC), która redukuje czas zmiany biegów o 30 procent i pozwoli na bardziej ekonomiczną jazdę. Kontrola aktualnych możliwości samochodu w stosunku do potrzeb kierowcy (jazda ekonomiczna vs wyprzedzanie) ma się odbywać 500 razy na sekundę – wszystko po to, żeby człowiek nie musiał czekać na reakcję auta po mocnym wciśnięciu pedału przyspieszenia.

> Tesla Model Y. Z wyglądu podobna do Tesli Model 3, technologicznie z co najmniej jedną rewolucją

Dzięki ASC spalanie samochodu ma wynieść około 5 litrów na 100 kilometrów. Warto przy okazji dodać, że silnikiem spalinowym będzie 2,0 GDi o mocy 112 kW (152 KM). Moc silnika elektrycznego ma wynieść 38 kW (52 KM), a łączna moc całego układu to 143 kW (194 KM, (źródło).

Hyundai Sonata nie jest oferowany w Europie, ale ASC i ogniwa fotowoltaiczne na karoserii mają trafić na nasz kontynent w innych autach koncernu Hyundai-Kia.

Wszystkie ilustracje: (c) Hyundai

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 4 głosów Średnia: 3.8]