Portal ET News poznał ceny Hyundaia Ioniqa 5, zupełnie nowego samochodu elektrycznego Hyundaia na platformie E-GMP. Auto ma kosztować 50 lub 53 miliony wonów południowokoreańskich w zależności od pojemności baterii. To tylko minimalnie więcej niż Hyundai Kona Electric, ale w samochodzie z rozstawem osi wynoszącym aż 3 metry!
Ceny: Hyundai Ioniq 5 w Polsce od 194,5 tys. złotych dla mniejszej baterii
Spis treści
Oczywiście cena auta w wonach niczego nam nie powie, dopóki nie poznamy skali. Otóż Hyundai Kona Electric zaczyna się w Korei Południowej od 46,9 miliona wonów z rządowymi bonusami za wersję z silnikiem 150 kW (204 KM) i baterią 64 kWh. Wariant 39 kWh jest o 3,4 miliona wonów tańszy (źródło).
Gdyby więc przeliczyć wartości proporcjonalnie do tych, które obowiązują w Polsce, cena Hyundaia Ioniq 5 startowałaby od 194,5 tysiąca złotych dla mniejszej baterii. Jeśli natomiast jako bazę przyjmiemy wciskane na siłę wyposażenie Premium (samo dodaje się w konfiguratorze Kony Electric), to auto kosztowałoby 209 tysięcy złotych.
Dla większej baterii byłoby to odpowiednio od 206 do 221,5 tysiąca złotych.
Hyundai mówi zresztą wprost, że auto ma być tańsze niż konkurencja.
Pojemności baterii i zasięgi
A jakie są te pojemności baterii Ioniqa 5? W zależności od wersji akumulator powinien pomieścić 58 lub 72 kWh energii. Powinno się to przełożyć na odpowiednio 370 i 460 kilometrów zasięgu realnego, czyli około 440 i 540 jednostek WLTP, choć tutaj tylko szacujemy na podstawie dotychczasowych wyników innych aut koncernu Hyundai-Kia.
Z jednej strony możemy spodziewać się większych wartości, bo południowokoreański koncern znany jest z zaniżania zasięgów. Z drugiej liczby mogą być jednak trochę niższe ze względu na rozmiary auta:
Wymiary: Hyundai Ioniq 5
Jak wspomnieliśmy już na początku, samochód ma oferować gigantyczny rozstaw osi, bo wynoszący aż 3 metry. I choć wymiary zewnętrzne samochodu są średnie (długość = 4,635 metra; Tesla Model Y = 4,75 metra, Volkswagen ID.4 – 4,58 metra), to 3 metry między osiami oznaczają dużą kabinę, krótkie zwisy i krótką maskę z przodu.
Volkswagena ID.4 (2,77 metra rozstawu osi) klasyfikujemy jako górną część C-SUV, natomiast Tesla Model Y (2,89 metra rozstawu osi) i Hyundai Ioniq 5 to zdecydowanie segment D-SUV, choć Ioniq 5 może śmiało konkurować rozstawem osi z E-SUV-ami. Na przykład Audi e-tron ma zaledwie 2,93 metra rozstawu osi!
Hyundai Ioniq 5 – możliwości i nowości
W przeciwieństwie do swego starszego brata, auto będzie oferowane w wariancie z napędem na jedną (2WD) i dwie osie (4WD) oraz zaoferuje możliwość wykorzystania 24 kWh energii znajdującej się w baterii do ładowania innego pojazdu albo po prostu do zasilania innych urządzeń (V2L).
Instalacja samochodu ma być 800-woltowa, co powinno przełożyć się na szybsze ładowanie na ultraszybkich stacjach ładowania. Auto nie będzie miało żadnego tunelu środkowego, tylko niewielki podłokietnik. Ma też zostać wyposażone w kamery zamiast lusterek i obsługiwać aktualizacje online.
Hyundai Ioniq 5 ma się pojawić w ofercie na niektórych rynkach już na początku roku 2021, w Korei Południowej zadebiutuje w kwietniu. W Polsce spodziewajmy się go pod koniec roku 2021 lub na początku roku 2022.
> Kia: CV na E-GMP w 2021 roku, do 2027 w sumie siedem nowych elektryków
Samochód tak wygląda jako zamaskowany prototyp: