Właściciel Tesli Model S z bateriami o pojemności 85 kWh poinformował o gwałtownym spadku zasięgu prognozowanego przez samochód. Problem pojawił się po zainstalowaniu aktualizacji oprogramowania 2019.16.1 lub 2019.16.2.

Spadek zasięgu po aktualizacji oprogramowania, żeby „zwiększyć żywotność baterii”

Jak wyznał portalowi Electrek David Rasmussen, właściciel Tesli Model S 85 (2014) zauważył, że w ciągu ostatnich 5 tygodni jego prognozowany zasięg (Rated Range) spadł z 397,5 kilometra 13 maja do 349 kilometrów obecnie. To zmiana o -11 procent w ciągu nieco ponad miesiąca. Spadek miał się przytrafić po aktualizacji oprogramowania do 2019.16.1 lub .2.

W centrum serwisowym Tesli dowiedział się, że to „normalna degradacja” pakietu baterii. Co jest zaskakujące w kontekście innych doniesień sugerujących, że baterie Tesli są praktycznie wieczne:

> Zużycie baterii w Teslach: 6% po 100 tysiącach kilometrów, 8% po 200 tysiącach

Portal Electrek dowiedział się (źródło), że spadek zasięgu spowodowany jest przez aktualizację oprogramowania. Jej celem było „chronienie akumulatorów i wydłużenie czasu ich życia”, a spadek zasięgu ma dotyczyć niewielkiej liczby właścicieli. Jak można się domyślać, chodzi o Tesle „85”, czyli wycofane już ze sprzedaży warianty z bateriami o pojemności około 85 kWh.

Spytaliśmy dwóch Czytelników z Teslami Model S 85, czy problem się u nich pojawił. Żaden nie zauważył różnicy.

Typical Range vs Rated Range, czyli bałagan w nazewnictwie

Dodajmy, że artykuł Electreka jest dość niejasny. Tesla podaje kilka różnych liczb, które posiadają w nazwie „zasięg”:

  1. Typical Range – opisuje dość realistyczny zasięg samochodu. Wartość ta jest stała dla wybranego modelu i nie zależy od naszego stylu jazdy; w amerykańskich Teslach „Typical” nosi nazwę „Rated”.
  2. Rated Range – opisuje zasięg samochodu oceniony przez procedurę badawczą. W amerykańskich Teslach nosi on nazwę „Ideal”.
  3. Projected Range (ekran Average Range) – widoczny na ekranie zużycia energii, najbardziej realistyczny miernik zasięgu na baterii. Samochód prognozuje, na ile przejedziemy na pozostałej ilości energii na podstawie ostatnich 10, 25 lub 50 kilometrów.

Na ekranie zużycia energii znajduje się jeszcze karta Instant Range, na której również zobaczymy opcję Projected Range. Jednak tutaj zasięg wyliczany jest nie na bazie średniej, lecz na podstawie aktualnego zużycia, czyli może podlegać regularnym fluktuacjom – i gorzej oddawać prawdziwy zasięg w stosunku do wartości obliczanej ze średniej (Average Range).

Niestety, nie wiemy, czy David Rasmussen ma amerykańską czy europejską Teslę. Z wykresu wynika, że chodzi o „Szacunkowy zasięg”, czyli ten, który właściciel wylicza sobie na podstawie Projected Range (opcja nr 3 w opisie powyżej). Z kolei w tekście pojawia się określenie „Rated Range”, który może oznaczać zasięg oceniony przez procedurę badawczą – w tej sytuacji spadek można by wytłumaczyć przejściem na WLTP, o ile tylko opisywana Tesla jest europejska.

To może Cię zainteresować
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 4 głosów Średnia: 4.5]