Green NCAP – odnoga znanej organizacji Euro NCAP – opublikował kolejny zestaw wyników poziomu ekologiczności samochodów elektrycznych i spalinowych. W rankingu czystości powietrza prowadzą samochody elektryczne oraz… Mercedes C220D, czyli auto napędzane silnikiem Diesla.
Ekologiczny jak diesel
Najwyższy wynik 10 na 10 punktów w rankingu czystości powietrza zdobyły Nissan Leaf, BMW i3, Hyundai Ioniq Electric oraz wspomniany tu już diesel, Mercedes C220d z napędem 4×4 i automatyczną skrzynią biegów. Gdyby nie jego nieco gorsza sprawność energetyczna, samochód miałby spore szanse na miejsce w pierwszej piątce aut (źródło).
W rankingu całościowym trzy pierwsze miejsca zajmują ex aequo Nissan Leaf 40 kWh N-Connecta, BMW i3 oraz Hyundai Ioniq Electric, które otrzymały 5 gwiazdek na 5 możliwych. Kolejny jest VW Up 1,0 GTI, który dostał cztery gwiazdki i 9 na 10 punktów w rankingu czystości powietrza. Na piątym miejscu znalazł się Opel Corsa, także z czterema gwiazdkami, ale nieco gorszymi wskaźnikami od Opla.
Wspomniany przez nas Mercedes zatruwa powietrze („Clean Air Index”) w takim samym stopniu, jak samochody elektryczne, ale sumarycznie dostał zaledwie trzy gwiazdki. Wygrał dzięki temu z Audi A4 Avant g-tron, czyli samochodem zasilanym gazem ziemnym (CNG).
Najgorsze wyniki osiągnęły Ford Fiesta 1,0l Ecoboost oraz Fiat Panda 0,9l Twin Air – obydwa samochody mają po 0 gwiazdek i odpowiednio 1,1 oraz 0,0 punktu na 10 w rankingu czystości powietrza.
Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: Zestawienie od Green NCAP polecamy, gdy ktoś chce porównywać między sobą samochody jednej kategorii (np. tylko elektryki albo tylko diesle). Natomiast zestawienie różnych form napędu powoduje dość kuriozalne wyniki.