Ford ogłosił, że nowy Mustang Mach-E będzie w stanie ładować się o 30 procent szybciej niż do tej pory deklarowano. Producent deklaruje, że samochód uzupełni do 61 mil / 98,2 kilometra zasięgu w 10 minut w wersji RWD i do 52 mil / 83,7 km w AWD, a nie 47 mil / 75,6 km, jak zapowiadano wcześniej. Spróbujmy zrozumieć ten komunikat.
Moc ładowania Forda Mustanga Mach-E – z polskiego na nasze
Ford od początku zapowiada, że Mustang Mach-E da się ładować z następującymi maksymalnymi mocami:
- 115 kW przy wersji wyposażonej w mniejszą baterię (SR, 75,7 kWh),
- 150 kW przy wersji wyposażonej w baterię o maksymalnej pojemności (ER, 98,8 kWh).
Są to wartości szczytowe dla tych pojemności akumulatorów, nie należy więc oczekiwać, że samochód utrzyma 115/150 kW podczas całego procesu uzupełniania energii. Producent zapowiada bowiem uzupełnienie 70 procent energii (10 -> 80 proc.) podczas 45-minutowego postoju.
> Ford Mustang Mach-e będzie miał mniejszego brata na platformie MEB. Pod marką „Focus”?
Komunikat Forda jest o tyle zagadkowy, że producent nie informuje o podbiciu mocy w kW, lecz o szybszym odzyskiwaniu zasięgu, i to tylko w wariancie z większą baterią (ER, źródło). Istnieje kilka możliwych interpretacji tej informacji:
- zbadano zużycie energii w finalnej wersji auta i okazało się, że jest ono niższe niż deklarowane wcześniej,
- wprowadzono optymalizacje w zużyciu energii podczas jazdy,
- zastosowano dodatkowe mechanizmy przygotowujące baterię do ładowania, na przykład podgrzewanie ogniw przed zjazdem na stację, które jednak pozwalają na niewielkie podbicie mocy ładowania.
Ostatnia opcja oznaczałaby, że samochód jest w stanie uzupełniać energię z mocami przebijającymi w szczycie 190 kW. Dwie pierwsze z kolei powinny przełożyć się na wyższe niż obiecywane zasięgi. Z punktu widzenia nabywcy samochodu najlepszy byłby chyba wariat kombinowany: nieco wyższe moce ładowania i optymalizacja zużycia energii podczas jazdy pozwalająca na lepsze zasięgi na baterii.
Aktualnie producent obiecuje:
- 540 jednostek zasięgu WLTP przy wersji AWD z większą baterią, czyli około 460 km zasięgu realnego w trybie mieszanym,
- 600 jednostek zasięgu WLTP przy wersji RWD z większą baterią, czyli około 510 km zasięgu realnego w trybie mieszanym [wstępne wyliczenia www.elektrowoz.pl na podstawie zapowiedzi producenta].