BMW zaprezentowało felgi Aerodynamic Wheels, które zadebiutują na rynku wraz z elektrycznym BMW iX3 (2020), a następnie trafią do BMW i4 (2021) oraz iNext (2021). Firma podała przy okazji garść twardych danych na temat tego, ile można zaoszczędzić energii dzięki zastosowaniu odpowiedniego kształtu i materiałów.
Nowy wzór felg dla samochodów elektrycznych BMW
Według zapowiedzi producenta, felgi Aerodynamic Wheels mogą „zwiększyć całościową wydajność samochodu o 30 procent”. Nie do końca wiadomo, o jakiej „wydajności” tutaj mowa – 30 procent to dość wysoka wartość, musi więc dotyczyć jakieś specyficznego testu – więc BMW podaje kolejne liczby: zamknięcie powierzchni bocznej zmniejszyło opór powietrza o 5 procent w stosunku do poprzednich aerodynamicznych felg BMW.
> Skoda Enyaq – elektryczny crossover coupe czeskiego producenta
Nowe felgi są też o 15 procent lżejsze, co wraz z niższym oporem powietrza daje 2 procent oszczędności na zużyciu energii (według WLTP). Każde 2 procent oszczędności to około 2 dodatkowe kilometry zasięgu po 100 kilometrach jazdy. Przy 400 kilometrach różnica wynosi już 8 kilometrów. Zupełnie za darmo, wyłącznie dzięki optymalizacji kształtu i materiałów.
Produkcja BMW iX3 rozpocznie się w tym, 2020 roku. Samochód powstanie na platformie CLAR, będzie oferował maksymalnie 210 kW (286 KM) mocy i 400 Nm momentu obrotowego. Użyteczna pojemność baterii BMW iX3 ma wynieść 74 kWh, co powinno dawać „ponad 440 jednostek WLTP”, czyli realnie 370-380 kilometrów zasięgu w trybie mieszanym [wstępne obliczenia www.elektrowoz.pl].
> Specyfikacja BMW iX3: 210 kW mocy, 400 Nm momentu obrotowego, 74 kWh baterii i „ponad 440 km WLTP”
Z komunikatu prasowego poświęconego felgom wynika, że zużycie energii BMW iX3 wyniesie nieco mniej niż 20 kWh/100 km (200 Wh/km) według WLTP. Realnie byłoby to więc około 23 kWh/100 km w trybie mieszanym. Dla porównania: Tesla Model Y Performance obiecuje realne średnie zużycie na poziomie 17,4 kWh/100 km.