Producenci samochodów Toyota i Mazda oraz dostawca części, firma Denso, stworzyły firmę-córkę o nazwie EV Common Architecture Spirit (EVCAS). W ramach współpracy trzech koncernów mają zostać wypracowane platformy i zespoły napędowe samochodów elektrycznych obu marek we wszystkich możliwych segmentach.
Elektryczna Mazda, elektryczna Toyota – obie tuż za rogiem
Spis treści
Zadaniem EVCAS jest stworzenie platformy do całej gamy modelowej samochodów elektrycznych: od małych aut miejskich, przez SUV-y, aż do średniej wielkości aut dostawczych. Platformy te będą następnie wykorzystywane przez Toyotę i Mazdę do konstruowania własnych modeli samochodów.
> Lexus będzie miał samochody… elektryczne i plug-in najpóźniej w 2020 roku?!
Toyota ma 90 procent udziałów w EVCAS, dlatego firma-córka ma rezydować w budynku biurowym Toyoty w Nagoi. Jak deklarują twórcy EVCAS, alians nie zamyka się na świat zewnętrzny. Wręcz przeciwnie: inni producenci również mogą dołączyć do wspólnych prac.
Mała grupa, wielkie oczekiwania
Organizacja ma zatrudniać zaledwie 40 inżynierów (w większości z Toyoty), a jej płaska struktura ma przyspieszać wymianę pomysłów i doświadczeń. Prace pod egidą EVCAS mają ułatwić Toyocie szybkie wprowadzenie w pełni elektrycznych aut na chiński rynek.
Oprócz tego na początku przyszłej dekady EVCAS ma opracować nowe typy baterii o większych pojemnościach, które pozwolą na szybsze uzupełnianie energii. O Toyocie już dwa miesiące temu mówiono, że koncern po cichu pracuje nad bateriami, które „naładują się w kilka minut”.
> Najszybciej ładujący się „elektryk”? Toyota w… 2022 roku