Podczas oficjalnej premiery Dieter Zetsche, szef firmy, nie zdradził, jakie będą ceny Mercedesa EQC. Czytelnicy www.elektrowoz.pl, którzy orientują się w branży motoryzacyjnej, twierdzą, że Mercedes czeka na premierę Audi e-tron. Nieoficjalnie mówi się jednak, że cennik EQC będzie rozpoczynał się od co najmniej 70 tysięcy euro.

Postanowiliśmy zebrać spekulacje, dane i ciekawostki w jednym artykule. Oto on.

Mercedes EQC: ceny, zasięg i inne ciekawostki

Cena: 320+ tysięcy złotych za EQC 400, 250-300 tysięcy za model EQC 250?

Dziennikarze niemieckiego Autogefuehl spekulują, że cena elektrycznego Mercedesa będzie lokować się w przedziale 70-80 tysięcy euro, co w Polsce – po uwzględnieniu różnic w podatku VAT – powinno oznaczać przedział 320-370 tysięcy złotych. Szczegóły poznamy zapewne po premierze Audi e-tron, a niemal na pewno na początku października, podczas Paris Motor Show 2018.

Warto jednak pamiętać, że wariant EQC 400 to mocna wersja samochodu wyposażona w dwa silniki elektryczne. Nie jest wykluczone, że firma zdecyduje się na wprowadzenie wariantu słabszego, np. Mercedesa EQC 250 lub 300, który będzie dostępny z jednym tylko silnikiem o mocy około 250/300 koni mechanicznych. Takie auto powinno być tańsze – wydaje nam się, że samochód może kosztować poniżej 300 tysięcy złotych.

Trudno jednak oczekiwać, że Mercedes będzie dążył do szybkiego wprowadzenia na rynek taniej wersji EQC. Wstawki w kolorze różowego złota we wnętrzu raczej nie mają kojarzyć się z produktem dla każdego:

Zasięg: 350-390, a nie „do 320 kilometrów”

Tuż po premierze dość szeroko dyskutowano zasięg podany przez amerykański oddział Mercedesa: „do 320 kilometrów (200 mil)” na jednym ładowaniu. Obserwatorzy z branży zauważyli, że liczba ta nie występuje nigdzie indziej i prawdopodobnie jest pomyłką. Ich zdaniem zasięg Mercedesa EQC to raczej 350-390 kilometrów na jednym ładowaniu. I rzeczywiście, taka liczba nieźle pasuje do pojemności baterii (80 kWh).

Z drugiej strony w materiałach reklamowych Mercedesa mówi się o zasięgu 450 kilometrów NEDC. Odpowiadałoby to zaledwie 302 kilometrom na jednym ładowaniu – i to są już mniej krzepiące informacje.

Masa, wymiary i… możliwość ciągnięcia przyczepy!

Masa Mercedesa EQC to 2,425 tony i pozwala na przewiezienie do 505 kilogramów. Bagażnik ma pojemność około 500 litrów, a wymiary samochodu to 4,761 metra długości, 1,884 metra szerokości i 2,873 rozstawu osi. Producent chwali się, że EQC pozwoli na ciągnięcie przyczepy.

> Nowy BMW X5 xDrive45e z większym zasięgiem. Następca xDrive40e przejedzie 50+ km na baterii

To o tyle istotne, że aktualnie jedynym osobowym samochodem elektrycznym dostępnym w Europie, który posiada taką homologację, jest Tesla Model X.

Silniki, czyli na wzór i podobieństwo Tesli

Moc: 408 KM (300 kW)*
Moment obrotowy: 765 Nm*

Mercedes chwali się, że silniki EQC zostały zoptymalizowane z myślą o osi, którą mają napędzać. Dokładnie tak samo działa to w Teslach: przedni silnik odpowiada za oszczędną jazdę przy małych i średnich obciążeniach, tylny z kolei nadaje samochodowi moc i osiągi.

Elektryczny Mercedes zna ukształtowanie terenu, aktualne warunki drogowe i ograniczenia szybkości, dzięki czemu może z wyprzedzeniem poinformować kierowcę o możliwości zdjęcia nogi z gazu ze względu na przykład na zbliżający się obszar zabudowany albo zjazd z wzniesienia.

Samochód pozwala na włączenie kilku trybów jazdy: komfortowego, ekologicznego, „maksymalny zasięg”, sportowego oraz indywidualnego. EQC pozwoli też na regulowanie siły rekuperacji (hamowania odzyskowego), od trybu D+ (D plus, jazda „na luzie”) do trybu D – – (D minus minus), w którym hamowanie odzyskowe będzie mogło zastąpić hamulce.

*) Wstępne dane deklarowane przez producenta

Bateria: 80 kWh

Bateria Mercedesa EQC zbudowana jest z 384 ogniw, które łącznie oferują pojemność 210 Ah. Maksymalne napięcie to 408 woltów. Oczywiście jest ulokowana w podłodze auta, więc obniża środek ciężkości samochodu. Posiada też system aktywnego chłodzenia cieczą.

Ładowanie: do 7,4 kW AC, do 110 kW DC

Bateria obsługuje dwa tryby ładowania:

  • z użyciem prądu przemiennego (AC) z użyciem wbudowanej ładowarki o mocy maksymalnej 7,4 kW,
  • z użyciem prądu stałego (DC) z szybkością do 110 kW.

> POLSKA. 35 samochodów elektrycznych zarejestrowanych w sierpniu kontra 62 TYSIĄCE wszystkich

Wersje prototypowe samochodu ładowały się z szybkością ponad 130 kW, jednak na filmach reklamowych widać, że moc ładowania wynosi około 100 kW:

Dźwięk Mercedesa EQC 400 4Matic

Jako ciekawostkę warto dodać, że Mercedes brzmi jak zupełnie normalny samochód elektryczny, czyli jeździ z cichym gwizdem. Można go usłyszeć w 9:30 oraz 11:50 poniższego filmu. Nie jesteśmy natomiast pewni, czy auto zostało wyposażone w system AVAS:

Światła – bez pasa LED na górze?

Od momentu prezentacji wersji prototypowej Concept EQ górna część atrapy chłodnicy była podświetlona. Dotyczy to również samego momentu premiery. Jednak na filmach reklamowych nagranych na prawdziwych drogach pas LED na górze atrapy chłodnicy jest wyłączony. Nie wiadomo, czy w finalnej wersji samochodu pojawi się możliwość włączenia go – prawdopodobnie będzie zależało to od regionu, w którym sprzedawane jest auto:

„Mercedes wśród samochodów elektrycznych”

Szef Mercedesa, Dieter Zetsche, określił auto mianem „Mercedesa wśród samochodów elektrycznych”. I trzeba przyznać, że to doskonałe hasło reklamowe, które jest jednocześnie prawdziwe i obiecuje bardzo dużo.

Samochód będzie produkowany w Bremie (Niemcy), a później również w Pekinie. Na rynek trafi najwcześniej w 2019 roku.

> PGE Nowa Energia uruchomi kolejne punkty ładowania. 25 do końca września 2018, dwa razy tyle do końca roku!

AMG EQC 400, czyli bardziej drapieżna wersja Mercedesa EQC. Dane techniczne AMG EQC 400 nie są jeszcze znane (c) Daimler / Mercedes

Zdjęcie otwierające: premiera Mercedesa EQC, AMG EQC na pierwszym planie (c) Daimler / Mercedes

>PGE Nowa Energia uruchomi kolejne punkty ładowania. 25 do końca września 2018, dwa razy tyle do końca roku!

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 4 głosów Średnia: 4]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: