Jaguar Land Rover (JLR) pracuje nad nową platformą o nazwie Podłużna Architektura Modułowa (ang. Modular Longitudinal Architecture, MLA). Ma ona pasować do samochodów z napędami spalinowymi, hybrydowymi i elektrycznymi, a zostanie wykorzystana do wprowadzenia na rynek „dużego SUV-a i dużej limuzyny premium” w edycjach elektrycznych.

Jaguar XJ i Range Rover na platformie MLA?

Zapowiedź dotycząca limuzyny sugeruje, że może chodzić o elektrycznego Jaguara XJ (źródło), czyli auto segmentu F o długości ponad 5,1 metra, które pozwoli na umieszczenie w podłodze dużej baterii gwarantującej solidne zasięgi. Automotive News mówi o akumulatorach o pojemności 90,2 kWh umożliwiających przejechanie 470 kilometrów na jednym ładowaniu.

Z kolei wzmianka o „dużym SUV-ie” przywołuje na myśl Range Rovera. Marka już wcześniej zapowiadała, że zdecyduje się na hybrydowe i elektryczne zespoły napędowe. Czysto elektryczny wariant ma się pojawić w co najmniej jednym z czterech modeli samochodów. Do wyboru są Land Rover, Range Rover Velar, Range Rover Evoque oraz Range Rover Sport.

> Akumulatory Peugeota e-208 bez tajemnic: 350 kilogramów wagi, 18 modułów, 50 kWh pojemności. Tak samo w e-2008 i Corsie-e

Jednak Ian Callum, odchodzący szef działu projektowego Jaguara, podkreśla, że firma, owszem, przechodzi na MLA, ale że nie będzie to jedyna platforma wykorzystywana w JLR. Istnieje już bowiem baza Jaguara I-Pace i „byłoby szaleństwem” porzucenie prac nad nią. Nie jest to najtańsza platforma na świecie, jednak pierwsza platforma zawsze będzie droższa niż kolejne.

Warto dodać, że mimo dużego sukcesu sprzedażowego I-Pace’a, który „odkurzył” markę Jaguar na wielu rynkach, JLR nie porzuca prac nad wersjami tradycyjnymi. Po elektrycznym Jaguarze XJ ma się pojawić wariant zasilany 6-cylindrowym silnikiem spalinowym. Z kolei brytyjski Autocar utrzymuje (źródło), że elektryczny Range Rover nie pojawi się natychmiast, a gdy już zadebiutuje, będzie nowym, piątym modelem w gamie. Ma też zaoferować mniej funkcji off-roadowych i przypominać raczej wysokie kombi (nadwozie typu crossover).

Obydwa samochody zadebiutują nie wcześniej niż w 2020/21 roku.

> Gwałtowny spadek zasięgu Tesli Model S 85 po aktualizacji 2019.16.2 [Electrek]

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: