Jaguar Land Rover (JLR) pracuje nad nową platformą o nazwie Podłużna Architektura Modułowa (ang. Modular Longitudinal Architecture, MLA). Ma ona pasować do samochodów z napędami spalinowymi, hybrydowymi i elektrycznymi, a zostanie wykorzystana do wprowadzenia na rynek „dużego SUV-a i dużej limuzyny premium” w edycjach elektrycznych.
Jaguar XJ i Range Rover na platformie MLA?
Zapowiedź dotycząca limuzyny sugeruje, że może chodzić o elektrycznego Jaguara XJ (źródło), czyli auto segmentu F o długości ponad 5,1 metra, które pozwoli na umieszczenie w podłodze dużej baterii gwarantującej solidne zasięgi. Automotive News mówi o akumulatorach o pojemności 90,2 kWh umożliwiających przejechanie 470 kilometrów na jednym ładowaniu.
Z kolei wzmianka o „dużym SUV-ie” przywołuje na myśl Range Rovera. Marka już wcześniej zapowiadała, że zdecyduje się na hybrydowe i elektryczne zespoły napędowe. Czysto elektryczny wariant ma się pojawić w co najmniej jednym z czterech modeli samochodów. Do wyboru są Land Rover, Range Rover Velar, Range Rover Evoque oraz Range Rover Sport.
Jednak Ian Callum, odchodzący szef działu projektowego Jaguara, podkreśla, że firma, owszem, przechodzi na MLA, ale że nie będzie to jedyna platforma wykorzystywana w JLR. Istnieje już bowiem baza Jaguara I-Pace i „byłoby szaleństwem” porzucenie prac nad nią. Nie jest to najtańsza platforma na świecie, jednak pierwsza platforma zawsze będzie droższa niż kolejne.
Warto dodać, że mimo dużego sukcesu sprzedażowego I-Pace’a, który „odkurzył” markę Jaguar na wielu rynkach, JLR nie porzuca prac nad wersjami tradycyjnymi. Po elektrycznym Jaguarze XJ ma się pojawić wariant zasilany 6-cylindrowym silnikiem spalinowym. Z kolei brytyjski Autocar utrzymuje (źródło), że elektryczny Range Rover nie pojawi się natychmiast, a gdy już zadebiutuje, będzie nowym, piątym modelem w gamie. Ma też zaoferować mniej funkcji off-roadowych i przypominać raczej wysokie kombi (nadwozie typu crossover).
Obydwa samochody zadebiutują nie wcześniej niż w 2020/21 roku.
> Gwałtowny spadek zasięgu Tesli Model S 85 po aktualizacji 2019.16.2 [Electrek]