Silnik z wirującym tłokiem oficjalnie wraca do oferty Mazdy. Zostanie zastosowany w… samochodzie elektrycznym. Będzie służył w roli generatora prądu (range extendera) w Maździe MX-30. Testy prototypów rozpoczną się jeszcze w tym roku, w japońskiej i tylko japońskiej ofercie silnik pojawi się w roku 2021.

Range extender w elektrycznej MX-30. Oraz wersja spalinowa. Ciężko nadążyć

Przypomnijmy: Mazda MX-30 to elektryczny crossover segmentu C-SUV z baterią o pojemności ~32 (35,5) kWh, a więc dość duże auto ze stosunkowo niewielką baterią jak na obecną dekadę. Dodatkowy spalinowy generator prądu będzie w nim jak znalazł.

Mazda od kilku lat obiecywała, że silnik Wankla wróci jako range extender, ale nie podawano żadnych dodatkowych informacji. Pojawiały się spekulacje, że będzie to wzmocniona wersja silnika zasilana wodorem, a nie normalną benzyną. Miałoby to sens: wodór gwarantowałby zerową emisję dwutlenku węgla, a więc możliwość sprzedaży samochodu na wielu rynkach.

Gorzej byłoby z tankowaniem, ale trzeba pamiętać, że BMW i3 REx – BMW i3 ze spalinowym generatorem prądu ukrytym pod podłogą bagażnika – zostało wycofane z Europy prawdopodobnie ze względu na niedotrzymywanie norm emisji.

> Mazda patentuje kompaktowy silnik z wirującym tłokiem. Zrobi z niego generator prądu w hybrydach plug-in

Jednak Mazda chce sprzedawać MX-30 REx [nazwa robocza ukuta przez redakcję www.elektrowoz.pl] wyłącznie w Japonii. To wskazywałoby na zasilanie benzyną. Od modelu stosowanego w RX-8 różniłby się głównie wielkością – japoński producent celowałby prawdopodobnie w pojemności rzędu 250-500 centymetrów sześciennych.

Podwozie elektrycznej Mazdy MX-30. Zwróć uwagę, że jest w nim sporo przestrzeni do zagospodarowania – z przodu (po prawej, na lewo od linii kół) zmieściłby się jeszcze jeden rząd z modułami (c) Mazda

W Europie i na innych rynkach spodziewajmy się raczej elektryfikacji oraz uhybrydowienia dotychczasowych napędów. Dodajmy, że Mazda MX-30 wydaje się tutaj produktem eksperymentalnym: ma miejsce na większą baterię, ale zostanie zaoferowana również w wersji spalinowej, jako uproszczona hybryda (także tylko w Japonii) – Mazda MX-30 eSkyActiv-G:

> Mazda pokazała spalinowy wariant elektrycznej MX-30. Coś tu się kompletnie pomieszało? [akt.]

Zespół napędowy eSkyActiv – silnik spalinowy SkyActiv-G o pojemności 2.0 litra plus niewielki silnik elektryczny zamiast rozrusznika i alternatora – ma w przyszłości trafiać do innych produktów oferowanych na globalnych rynkach.

Zapowiedź wykorzystania silnika Wankla pojawiła się na japońskiej premierze MX-30 (około 7:45 na filmie poniżej):

To może Cię zainteresować:
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 4]