W oficjalnej prezentacji, na którą nie zostaliśmy zaproszeni, ElectroMobility Poland potwierdziło informacje podawane przez redakcję Elektrowozu nieco ponad miesiąc temu. Dostawcą technologii będzie chińskie Geely, auto powstanie na platformie SEA. Zgodnie z aktualnymi deklaracjami pierwsze samochody wyjadą z fabryki pod koniec 2025 roku, czyli na dziś mamy mniej więcej rok opóźnienia w stosunku do wcześniejszych zapowiedzi.
Aktualizacja 2022/11/17, godz. 11.37: dodaliśmy specyfikację auta.
Polsko-中国人 Samochód Elektryczny „Izera”
Geely (właściwie: Zhejiang Geely Holding Group) jest koncernem, do którego należą marki Volvo, Lotus, ale też Zeekr, Lynk & Co czy Geometry. O tym, że będzie to tradycyjny producent, pisaliśmy jako jedyni miesiąc temu, a istniejące rozwiązanie sugerowała choćby grafika z zaproszenia rozesłanego przed dwoma dniami (ilustracja poniżej). Wykorzystana przez PSE „Izera” platforma SEA (ang. Sustainable Experience Architecture, pol. Architektura Zrównoważonego Doświadczenia?) to rozwiązanie elastyczne, pozwala na montowanie silników elektrycznych z przodu, z tyłu lub na obu osiach. SEA umożliwia nawet skorzystanie z silnika spalinowego będącego generatorem prądu, ale bez możliwości napędzania nim kół – w takiej sytuacji montuje się go pod podłogę bagażnika z tyłu.
SEA to w rzeczywistości cała gama rozwiązań składająca się z platformy SEA-E/SEA Entry (ang. entry, pol. wstęp) opracowanej z myślą o najtańszych i najmniejszych modelach (segment A), SEA2 przeznaczonej dla samochodów w przedziale od segmentu B do D oraz SEA1 zaprojektowanej do aut największych, w przedziale od segmentu D do F. Istnieje nawet wariant SEA-C/SEA Commercial przeznaczony do konstrukcji pojazdów dostawczych. Biorąc pod uwagę rozmiary PSE „Izera”, w naszym przypadku naturalnym wyborem będzie SEA2, na której powstał nowy Smart #1.
Jeśli z kolei polski startup planuje ostre cięcie kosztów, możemy skorzystać z SEA Entry, z tym zastrzeżeniem, że według informacji Geely pozwala ona na rozstaw osi do 2,55 metra, tymczasem w czerwonym modelu z prezentacji rozstaw osi wynosił 2,75 metra. Te dane (i długość – patrz: Izera specyfikacja) do siebie nie pasują
Izera, dane techniczne
Zgodnie z ujawnioną dziś specyfikacją, PSE „Izera” będzie dysponować baterią o pojemności 51 (LFP) lub 69 kWh (NCM) i silnikiem o mocy 200 kW/272 KM (!) napędzającym tylne koła – tak jak wspomniany Smart. Zasięg samochodu ma wynieść 340 lub 450 jednostek WLTP, co przekłada się na odpowiednio 290 lub 385 kilometrów realnie w trybie mieszanym i 204 lub 270 kilometrów na autostradzie przy szybkości 120 km/h [wstępne obliczenia redakcji Elektrowozu].
Auto będzie miało 4,5-4,75 metra długości, 1,5-1,6 metra wysokości i 1,82-1,85 metra szerokości. PSE „Izera” zostanie wyposażona w system jazdy półautonomicznej potrafiący utrzymać pojazd na pasie i kontrolować jego szybkość w stosunku do innych uczestników ruchu. Maksymalna moc ładowania DC ma wynieść 150 kW, przy AC ma to być 11 kW, opcjonalnie do 22 kW. Auto rozpędzi się do „około 160 km/h”.
Cieszy nas dzisiejszy komunikat i wyraźne przyspieszenie prac po naszej wizycie na placu budowy fabryki Polskiego Samochodu Elektrycznego. Cieszy nas, że został dostrzeżony kręcący się w okolicy elektryczny Opel Corsa-e na zielonych warszawskich tablicach. Domyślamy się, że budowa fabryki mocno ruszy do przodu, ponieważ chiński koncern zechce produkować dla nas PSE „Izera”, ale też własne auta oferowane następnie na europejskim rynku. ElectroMobility Poland nie planuje zmiany lokalizacji fabryki, twardo obstaje przy Jaworznie, budowę fabryki chce zacząć w I kwartale 2024 roku. Pierwsze samochody powinny zjechać z linii montażowych pod koniec 2025 roku, produkcja seryjna to właściwie rok 2026. Aktualnie ElectroMobility Poland ponownie wróciło do fazy koncepcyjnej.
Harmonogram Izery. Pierwszy samochód 4 kwartał 2025. pic.twitter.com/RlJLk0CWkv
— TechBlob (@blob_tech) November 17, 2022
Nota od redakcji Elektrowozu: celowo zaznaczyliśmy we wstępie, że nie zaproszono nas na imprezę. Nie żalimy się, chcemy jedynie zasugerować, że oskarżenia pod naszym adresem, jakoby zbyt mocno promujemy PSE „Izera”, a „może nawet bierzemy za to pieniądze”, są lekko przesadzone 😉 ElectroMobility Poland najwyraźniej ma inne zdanie, co utwierdza nas w przekonaniu, że nasze materiały są w miarę wyśrodkowane.
Nota 2: jeśli okaże się, że w polskiej fabryce Geely będą też składane Smarty #1, to ElectroMobility Poland będzie mogła mówić o naprawdę dużym szczęściu, że trafił się nam taki inwestor 🙂