Ministerstwo Energii poinformowało, że 30 września zostały podpisane dwa rozporządzenia wykonawcze dotyczące Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. Nie wiadomo jeszcze, o które akty prawne dokładnie chodzi – z treści wynika, że w kwestii dopłat jest to część poświęcona przedsiębiorcom, bez osób fizycznych.
Dopłaty do samochodów elektrycznych: najpierw firmy i organizacje, później zwykli ludzie?
Spis treści
Zgodnie z komunikatem na stronie Ministerstwa Energii, wsparcie ma dotyczyć między innymi [podkreślenie redakcji www.elektrowoz.pl, źródło]:
- przedsiębiorców budujących punkty ładowania oraz tankowania pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi,
- producentów ekologicznych środków transportu,
- samorządów inwestujących w czysty transport publiczny,
- wytwórców biokomponentów,
- podmiotów, które planują zakup nowych pojazdów zero i niskoemisyjnych.
W komunikacie warto zwrócić uwagę na słowo „między innymi” (pierwsze podkreślenie), które sugeruje, że pewnych grup w tej informacji nie wymieniono. Tymi „pewnymi grupami” mogą być osoby fizyczne, czyli zwykli obywatele – w wiadomości pojawiają się bowiem „podmioty, które planują zakup nowych pojazdów zero- i niskoemisyjnych” (drugie podkreślenie).
A jeśli „podmioty”, to mowa jest raczej o firmach i organizacjach niż o osobach fizycznych.
Częściowo potwierdzałyby to katalogi na stronie Legislacja.gov: nie widać żadnego ruchu w projekcie dopłat poświęconym osobom fizycznym (patrz TUTAJ), natomiast w kwestii firm i organizacji debatowano na posiedzeniu Komisji Prawniczej w dniach 4-9 września 2019 (patrz TUTAJ, punkt 9.).
Oprócz tego w komunikacie mówi się o innych szczegółowych warunkach rozliczania projektów i konkursów wspieranych z pieniędzy zgromadzonych na Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, by Polska jako kraj mogła osiągnąć strategiczne cele w zakresie nisko- i zeroemisyjnego transportu.
Dopłaty do samochodów elektrycznych 2019 dla firm i organizacji – co wiemy
Zgodnie z wcześniejszą, jedyną dostępną wersją projektu ustalono następujące dopłaty dla firm i organizacji:
- dla samochodu elektrycznego 30 procent kosztów kwalifikujących do objęcia wsparciem (ceny nabycia), ale nie więcej niż 36 tysięcy złotych,
- dla samochodu napędzanego gazem ziemnym do 30 procent kosztów kwalifikujących, ale nie więcej niż 20 tysięcy złotych,
- dla samochodu napędzanego wodorem do 30 procent kosztów kwalifikujących, ale nie więcej niż 100 tysięcy złotych.
Pozostawiono również maksymalny próg cenowy: nabywany samochód elektryczny nie będzie mógł być droższy niż 125 tysięcy złotych.
Pojawiła się również możliwość uzyskania dopłat przy zakupie autobusów, ciężarówek, elektrycznych motocykli, trój- i czterokołowców. Próg 125 tysięcy złotych jest progiem netto, co podnosi całkowitą cenę samochodu do około 150 tysięcy złotych:
Dodano wreszcie, że środki z FNT będą mogły być wydatkowane na promocję i edukację w zakresie wykorzystania paliw alternatywnych – co oznacza dodatkowe środki na działania marketingowe.
Kiedy poznamy finalną treść rozporządzenia?
Aktualną, tę podpisaną wersję rozporządzenia, powinniśmy poznać wkrótce, czyli najpóźniej w ciągu nadchodzących kilku dni.