Na stronach legislacyjnych rządu pojawił się nowy zestaw dokumentów dotyczący wykorzystania środków z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. Tym razem omówiono w nim większą liczbę aspektów, w tym dopłaty do stacji ładowania czy ma rozbudowę taboru o pojazdy elektryczne.
Dopłaty do stacji ładowania samochodów elektrycznych, stacji tankowania wodoru/CNG/LNG, do wytwarzania biopaliw…
Spis treści
Obecne rozporządzenie znacznie precyzyjniej uzupełnia ustawę o biokomponentach i biopaliwach niż jego poprzednia wersja. Jego pierwsza część zainteresuje przede wszystkim te firmy i jednostki samorządowe, które planowały wyłożyć pieniądze na słupki ładowania, stacje ładowania albo autobusy elektryczne (o tym w dalszej części). Dowiadujemy się, że w ramach dofinansowania możliwe jest uzyskanie środków na:
- stacje ładowania samochodów elektrycznych (paragraf 25) o normalnej mocy – do 25 500 złotych / 50 procent na jedną stację (paragraf 27, punkt 3),
- stacje ładowania samochodów elektrycznych o dużej mocy – do 150 tysięcy złotych / 50 procent na jedną stację (paragraf 27, punkt 4),
- stacje dystrybucji lub sprzedaży gazu ziemnego (CNG lub LNG) – do 750 tysięcy złotych / 50 procent na jedną stację,
- stacje dystrybucji lub sprzedaży wodoru – do 1,2 miliona złotych / 50 procent na jedną stację,
- punkty tankowania wodoru – do 3 milionów złotych / 50 procent na jeden punkt.
Jeśli lokalizacje zostaną wsparte środkami publicznymi, stacje będą musiały być utrzymywane przez co najmniej dwa lata – i przez ten czas muszą być ogólnodostępne. Ostatnie zastrzeżenie nie dotyczy jednak stacji ładowania wykorzystywanych w transporcie publicznym, czyli na przykład ładowarek autobusów.
Dopłaty do zakupów autobusów elektrycznych
W rozporządzeniu pojawiły się także kwoty dopłat do pojazdów transportu publicznego (paragraf 39). I tak:
- zakup autobusu elektrycznego będzie mógł być wsparty kwotą do 1 045 000 złotych na jeden autobus, ale nie więcej niż 55 procent kosztów kwalifikujących do dopłaty,
- zakup autobusu napędzanego wodorem będzie mógł być wsparty kwotą do 2 000 000 złotych na jeden autobus (maksymalnie 55 procent kosztów),
- zakup trolejbusu będzie mógł być wsparty kwotą do 720 tysięcy złotych na jeden trolejbus (maksymalnie 45 procent kosztów kwalifikujących),
- zakup autobusu napędzanego CNG będzie mógł być wsparty kwotą 150 tysięcy złotych (maksymalnie 15 procent kosztów).
Autobus będzie musiał być utrzymywany w eksploatacji przez co najmniej 5 lat.
> NYSA ma elektryczny autobus – pierwszy elektryk w PKS-ie w Polsce! [wideo]
Dofinansowania dla działań promocyjnych
Warto dodać, że w projekcie rozporządzenia zawarto również możliwość ubiegania się o wsparcie akcji promujących nisko- i zeroemisyjne źródła transportu. Działania takie mogą zostać dofinansowane w 100 procent, jeśli koszty akcji zawarły się w przedziale od 50 do 850 tysięcy złotych.
Pełna treść nowego projektu rozporządzenia TUTAJ.
Zdjęcie otwierające: stacja ładowania samochodów elektrycznych Innogy Go z podpiętym BMW i3