Szef rozwoju w firmie Daimler, Markus Schaefer, poinformował w rozmowie z niemieckim pismem Auto Motor und Sport, że firma od teraz skupia się na elektryfikacji, w tym na rozwoju baterii i zespołów napędowych. Prace badawczo-rozwojowe nad silnikami spalinowymi zostaną na razie wstrzymane.
Symboliczny koniec silnika spalinowego?
Wstrzymanie prac rozwojowych związanych z silnikami spalinowymi oznacza, że kolejne, ostrzejsze normy emisji będą spełniane prawdopodobnie z wykorzystaniem już opracowanych produktów oraz coraz większych zestawów bateryjno-napędowych. Tym bardziej, że Daimler właśnie odświeżył paletę silnikową i chętnie wzbogaca ją o akumulatory i silnik elektryczny:
Niemiecki producent zakłada, że do 2030 roku pojazdy elektryczne i zelektryfikowane będą stanowiły ponad połowę całej sprzedaży samochodów.
Ruch Daimlera nie powinien dziwić (źródło), jeśli weźmiemy pod uwagę, że Volkswagen oficjalnie ogłosił, że ostatnie samochody spalinowe wyprodukuje w 2040 roku. To reakcja na decyzje wielu miast i państw, które podejmują bardzo konkretne kroki przeciwko pojazdom zatruwającym powietrze. Oto chyba pełna lista zakazów i obostrzeń związanych z silnikami spalinowymi – wraz z datami ich wprowadzenia:
- Londyn, zakaz wjazdu do centrum miasta w godzinach szczytu – 2018,
- Hamburg, zakaz wjazdu do centrum miasta dla diesli Euro 0-5 – 2018,
- Mediolan, zakaz wjazdu do centrum miasta dla diesli Euro 0-3 – 01.2019,
- Mediolan, zakaz wjazdu do centrum miasta dla diesli Euro 4 – 10.2019,
- Oxford, zakaz wjazdu do centrum dla wszystkich pojazdów spalinowych – 2020,
- Londyn, zakaz wjazdu do centrum – 2020,
- Norwegia, koniec sprzedaży – 2025,
- Izrael, koniec sprzedaży – 2030,
- Dania, koniec sprzedaży samochodów czysto spalinowych – 2030,
- Holandia, koniec sprzedaży – 2030,
- Indie, koniec sprzedaży – 2030,
- Paryż, zakaz wjazdu do centrum miasta – 2030,
- Los Angeles, zakaz wjazdu do centrum miasta – 2030,
- Mexico City, zakaz wjazdu do centrum miasta – 2030,
- Seattle, zakaz wjazdu do centrum miasta – 2030,
- Kopenhaga, zakaz wjazdu do centrum miasta – 2030,
- Barcelona, zakaz wjazdu do centrum miasta – 2030,
- Vancouver, zakaz wjazdu do centrum miasta – 2030,
- Kapsztad, zakaz wjazdu do centrum miasta – 2030,
- Auckland, zakaz wjazdu do centrum miasta – 2030,
- Szkocja, zakaz sprzedaży – 2032,
- Dania, koniec sprzedaży hybryd – 2035,
- Wielka Brytania, zakaz sprzedaży – 2040,
- Tajwan, zakaz sprzedaży – 2040,
- Kalifornia, propozycja zakazu sprzedaży – 2040,
- Hawaje, zakaz jazdy i sprzedaży – 2045,
- Chiny, zakaz sprzedaży – brak konkretnej daty.
Zdjęcie otwierające: 6-cylindrowy silnik spalinowy M256 Mercedesa, który znajdzie zastosowanie w E- i S-klasach. Zwróć uwagę brak paska/łańcucha rozrządu oraz katalizator (duża tuba po lewej) zamontowany tuż obok bloku (c) Mercedes / Daimler