Tuner Tesli o nazwie Unplugged Performance poinformował, że opracował rozwiązanie, które ma zmniejszać opór powietrza Tesla Model 3 o 21 procent, a zwiększać stabilność i funkcjonalność samochodu – oraz jego zasięg. Koszty? Drobniaki: niecałe 700 dolarów za każdy ze spojlerów i około 400 dolarów za krótsze sprężyny.

Unplugged Performance poprawia Teslę

Przypomnijmy: turbinka Kowalskiego to turbinka (wiatraczek) montowana między gaźnikiem a cylindrami m.in. Fiata 126p. Miała wprawiać mieszankę w ruch wirowy, co według zapewnień konstruktora zwiększało moc silnika i obniżało spalanie.

Efekty były jednak odwrotne od oczekiwanych: turbinka zbierała paliwo z mieszanki i rozpryskiwała je po ściankach układu dolotowego, silniki pracowały niestabilnie (efekt niezbilansowanej mieszanki), a wiatraczki bardzo często się rozpadały i uszkadzały zawory i cylindry.

> Nissan wprowadzi do Europy modele e-Power – takie trochę inne hybrydy

Zapewnienia Unplugged Performance brzmią trochę jak obietnice konstruktora (źródło). Otóż firma tuningowa zapewnia, że dzięki zastosowaniu dwóch dodatkowych spojlerów (przód + tył) oraz obniżonego zawieszenia jest w stanie obniżyć opór powietrza Tesli 3 o 21 procent. Czyli z fabrycznego Cx Tesli Model 3 wynoszącego 0,23 można zejść do poziomu 0,181.

Dla porównania: General Motors EV1 miał Cx wynoszące 0,19, a większość samochodów spalinowych ma 0,25 i więcej.

Niższe opory powietrza = większy zasięg

Obniżone opory powietrza miałyby się przełożyć na wzrost zasięgu o 13,2 procent (twórcy wyliczeń podają „13,33”), czyli Tesla Model 3 Long Range RWD przejeżdżałaby o 69 kilometrów więcej na jednym ładowaniu przy poruszaniu się z szybkością 113 km/h. Dałoby to 592 zamiast 523 kilometrów podawanych przez EPA.

Gdyby samochód jechał z szybkością 262 km/h, zysk na zasięgu wyniósłby aż 19 procent – deklarują twórcy spojlerów.

Czy warto? Przedni spojler Unplugged Performance kosztuje 695 dolarów:

Tylny jest w takiej samej cenie:

Za obniżone zawieszenie zapłacimy od 365 do 420 dolarów. Łączny koszt wszystkich optymalizacji wynosi zatem co najmniej 1 755 dolarów, czyli równowartość około 6,7 tysiąca złotych.

Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: choć nie przepadamy za krytykowaniem produktów awansem, w tym przypadku jesteśmy sceptyczni. Wszystkie powyższe wyliczenia powstały na podstawie komputerowego modelu, choć, jak widać na zdjęciach, spojlery są już gotowe. Nic zatem nie powinno stać na przeszkodzie, by Unplugged Performance podało realne dane.

Wszystkie zdjęcia: (c) Unplugged Performance

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 3 głosów Średnia: 3.3]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: