Kanadyjscy naukowcy postanowili sprawdzić, co przekonuje ludzi do wyboru hybrydy plug-in, samochodu elektrycznego lub auta zasilanego ogniwami paliwowymi (wodorowymi). Efektem badania były dwa wnioski: jeden zaskakujący i jeden oczywisty.
Czym kierują się ludzie podczas wyboru samochodu? [wniosek zaskakujący]
Spis treści
Zacznijmy od wniosku zaskakującego: okazało się, że ludzie o konserwatywnych poglądach – w kanadyjskim znaczeniu tego słowa – wybierają samochody spalinowe nawet wtedy, gdy ceny baterii są niskie, więc koszty zakupu auta elektrycznego i spalinowego zbliżają się do siebie.
> Nowe logo Volkswagena i zmiana komunikacji w epoce aut elektrycznych
Samochody hybrydowe (klasyczny Prius) cieszyły się zaufaniem klientów lubiących nowe technologie – takie osoby patrzyły też przychylniej na hybrydy plug-in. Z kolei konserwatyści od samochodów spalinowych przechodzili przede wszystkim do… aut zasilanych wodorem.
Auta elektryczne wybierały jednostki altruistyczne, prowadzące ekologiczny tryb życia oraz troszczące się o środowisko. Co ciekawe, wśród tych trzech grup tylko jednostki altruistyczne rozważały samochody na wodór.
Co składania do zakupu auta innego niż spalinowe? [wniosek oczywisty]
Druga część badania to wniosek oczywisty: samochody inne niż czysto spalinowe zaczynają być brane pod uwagę, gdy pojawiają się dopłaty w wysokości 7,5 tysiąca dolarów (równowartość 20 tysięcy złotych), które niwelują różnice w cenach. Klienci przychylniej patrzą wtedy na hybrydy plug-in.
Najlepszy efekt osiągany jest, gdy dopłaty zostaną połączone z dostępnością publicznych [szybkich] ładowarek w okolicy oraz miejscach docelowych.
> Dlaczego ładowanie do 80 procent, a nie do 100? O co w tym chodzi? [OBJAŚNIAMY]
Ciekawie robi się w przypadku samochodów na wodór: Kanadyjczycy będą się na nie decydować, gdy na stacjach paliw pojawi się możliwość tankowania taniego wodoru, a auta będzie można kupić z bonusem niwelującym wysoką cenę. Popularyzacja samochodów z ogniwami wodorowymi najbardziej zaszkodzi… hybrydom plug-in.
Ilustracja: ładowanie Nissana Leafa (c) Nissan USA
Warto poczytać: Electric-car buyers want same things as all car buyers, research shows Page 2
|REKLAMA|
|/REKLAMA|