Chery, państwowy chiński producent aut, także elektryków i hybryd plug-in, pochwalił się, że stworzył samochód o najniższym współczynniku oporu powietrza. Model „inspirowany tuńczykiem” ma mieć Cx wynoszący 0,168. To rewelacyjny rezultat, w sedanach uważa się zejście do poziomu 0,21-0,23 za „trudne, chociaż osiągalne”. Rekordzistom udało się zawędrować w okolice 0,19, dokładnie tyle miał GM EV1, Volkswagen XL1 okazał się o włos lepszy, bo osiągnął Cx równe 0,186.
Rekordowy współczynnik oporu powietrza = dziwny wygląd, ale lepszy zasięg
Przy współczesnych pojazdach warto wspomnieć jeszcze o Lightyear 0, modelu opracowanym przez holenderskich studentów, który na etapie konceptu doszedł do Cx wynoszącego 0,175, czym zdetronizował XL1 i EV1. Startup już zresztą zbankrutował, firma zorientowała się, że raczej nie zbuduje biznesu na kadłubku pojazdu bez homologacji drogowej, który miałby kosztować równowartość grubo ponad 1 miliona złotych.
„Inspirowany tuńczykiem” Chery to też koncept. W sierpniu 2023 jego Cx zmierzony podczas testów w tunelu aerodynamicznym wyniósł 0,168. Chery chwali się, że do projektowania pojazdu wykorzystano sztuczną inteligencję, która przetestowała ponad 2 000 schematów optymalizacji linii nadwozia. W prototypie użyto czterech zestawów urządzeń optymalizujących przepływ powietrza, jednym z nich były rozsuwane spojlery (?) przed przednimi kołami dbające o jak najmniejszą powierzchnię czołowego kontaktu opony ze strumieniem gazu. Podobny mechanizm zastosowano w nadkolu i tylnym dyfuzorze, co (niezbyt dobrze) widać na filmie promocyjnym od 37. sekundy (źródło):
Gdyby model trafił do produkcji, zabrałby koronę Volkswagenowi XL1, na razie mierzy się z pojazdami prototypowymi.
Nota od redakcji Elektrowozu: GM EV1 i Volkswagen XL1 były dość dziwaczne, ale już Lightyear 0 czy opisywane Chery wydają się akceptowalne wizualnie. Ciekawe, czy to kwestia estetyki zmieniającej się pod wpływem powszechnej obecności opływowych elektryków na drogach, czy może fakt, że udało się odnaleźć mniej radykalne metody na obniżanie oporów powietrza.
Nota 2: „inspirowany tuńczykiem” Chery raczej nie oferuje zbyt wiele przestrzeni pasażerom tylnej kanapy. Kiedy jednak opracujemy baterie o wyższych gęstościach energii, kierowca będzie mógł siedzieć na pojemniku akumulatora, podczas gdy pasażerowie z tyłu rozsiądą się we wnęce powstał po przycięciu baterii.