Portal Electrive dowiedział się, że Lucid Motors planuje dostarczanie Lucida Air w Niemczech i wielu innych krajach europejskich od 2022 roku. Lucid Air to dziś auto elektryczne z największym zasięgiem [na papierze], model w wersji Air Grand Touring obiecuje 832 kilometry EPA na jednym ładowaniu.
Szybkie przypomnienie: procedura EPA, amerykańskiej Agencji Ochrony Środowiska, dotychczas całkiem nieźle oddawała realne zasięgi samochodów elektrycznych w trybie mieszanym. Dlatego w opisach stosujemy określenie „kilometry EPA”. Z kolei stosowana m.in. w Europie procedura WLTP zafałszowuje wynik o kilkanaście procent w górę, znośnie szacuje zasięgi elektryków tylko w mieście, dlatego przy WLTP mówimy tylko o „jednostkach WLTP”, choć w katalogach oczywiście pojawiają się „kilometry”.
Lucid Air i WLTP – może być nawet 970 jednostek zasięgu. W Europie w 2022 roku
W realnych testach prototypowy Lucid Air pokonywał pod 800 kilometrów na jednym ładowaniu, co potwierdzili biorący udział w teście dziennikarze. Mówimy o prototypie i spokojnej jeździe, ale nawet przy normalnym trybie mieszanym powinno to być około 750 kilometrów, a na autostradzie – 500-600 kilometrów zasięgu. A to oznaczałoby, że według WLTP Lucid Air Grand Touring może wylądować w okolicy 1 000 jednostek.
Oczywiście może też mieć 830-860 jednostek, jeśli producent „zoptymalizował” wynik EPA i eksperyment z dziennikarzami.
Robert Russo, szef Lucid Motors na Niemcy, potwierdził portalowi Electrive, że kalifornijski startup planuje rozpoczęcie dostaw samochodu do Niemiec w 2022 roku. Podobnie ma być w wielu innych krajach europejskich, w tym w Norwegii, Holandii, Szwajcarii, Belgii czy Francji (pełna lista TUTAJ). Jeszcze w tym, 2021 roku, mają zostać podane dodatkowe szczegóły, ale najpierw firma chce się skupić na rozpoczęciu dostaw Aira w Stanach Zjednoczonych.
Nie jest jasne, czy do Europy trafi od razu wariant Grand Touring oferujący największy zasięg na ładowaniu. Równie dobrze dostawy mogłyby się rozpocząć od najmocniejszego (794 kW / 1 080 KM) i najdroższego Dream Edition. Obydwa modele wyposażone są w baterię o pojemności 113 kWh, przy czym w Dream Edition zasięg to już „tylko” 810 kilometrów EPA.
Samochód można rezerwować w wielu krajach europejskich od stycznia 2020 roku, jednak jego oficjalnych cen dla Starego Kontynentu jeszcze nie podano. Ze względu na konieczność transportu przez Atlantyk i uiszczenia opłat celnych, spodziewajmy się stawek zbliżonych do Tesli, tj. ceny w dolarach powiększonej o 10-15 procent. W Polsce byłoby to od około 399 000 złotych za najtańszy wariant Lucid Air Pure z zasięgiem 653 kilometrów EPA.