Zakończyła się światowa premiera Volkswagena ID.4 /pierwotnie: ID. Crozz/. Wiemy już, że dane techniczne są takie, jakich się spodziewaliśmy oraz że ceny startują poniżej 50 tysięcy euro. Wiemy też, że Volkswagen wyraźnie liczy na sprzedaż samochodu w Stanach Zjednoczonych (tam miała miejsce prezentacja) i celuje w osoby młode, singli oraz kobiety. Przynajmniej w Ameryce.

Aktualizacja 2020/10/10: Volkswagen ID.4 cena w Polsce

Volkswagen ID.4: specyfikacja, ceny, możliwości

Dane techniczne

Na początku do oferty trafi wariant ID.4 1st, który zostanie wyposażony w silnik o mocy 150 kW (204 KM) napędzający tylne koła (RWD) oraz baterię o pojemności 77 (82) kWh. Wersja AWD ma być gotowa wiosną 2021 roku (źródło).

> Wymiary Volkswagena ID.4 minimalnie odmienne od Skody Enyaq iV. Rozstaw osi taki sam, jak w innych autach na MEB

Również w 2021 roku, choć niekoniecznie wiosną, sprzedaż zostanie rozszerzona o VW ID.4 Pure, wariant z baterią 52 (55) kWh i silnikiem o mocy 109 kW (148 KM), Pure Performance z silnikiem o mocy 125 kW (170 KM) i Pro Performance oferujący 150 kW (204 KM). Moment obrotowy o od 220 do 310 Nm, wszystkie modele RWD rozpędzą się do 160 km/h.

Nie będzie baterii znanej z VW ID.3 1st o pojemności 58 kWh, więc na tle Skody Enyaq iV Volkswagen ID.4 będzie wyglądał mniej więcej tak:

Zasięg, pojemność bagażnika, moc ładowania

Zasięg Volkswagena ID.4 według procedury EPA to 250 mil, czyli 402 kilometry. Z procedury WLTP wynika nieco wyższa wartość, dlatego powinniśmy założyć, że wersją RWD 77 kWh na jednym ładowaniu przejedziemy maksymalnie 400-430 kilometrów w trybie mieszanym. Po mieście lub przy stałych 90 km/h powinno udać się przebić 500 km.

Jeśli będziemy korzystać z baterii w przedziale 10-80 procent – jak to w trasie – otrzymamy widełki 280-300 kilometrów. A zatem nawet przy normalnej jeździe autostradowej („staram się trzymać 120-130 km/h”) większość mieszkańców Polski dojedzie nad morze z maksymalnie jednym międzyładowaniem.

Pojemność bagażnika VW ID.4 to 543 litry bez składania oparć siedzeń.

Mniejsza bateria będzie ładowała się z mocą do 100 kW, większa – 125 kW. Możliwe, że obydwie wartości będą opcjonalne, wymagające dopłaty. To zresztą standardowe liczby dla platformy MEB, która dziś w samym tylko Volkswagenie reprezentowana jest już przez sześć modeli, z czego dwa nawet trafiły do sprzedaży:

Zapowiadane i dostępne samochody Volkswagena na płycie podłogowej MEB. Od lewej: 1/ VW ID. Buzz, 2/ VW ID. Vizzion, 3/ VW ID. Space Vizzion (Vizzion kombi), 4/ platforma MEB, 5/ VW ID.3, 6/ VW ID.4, 7/ VW ID. Roomz (c) Volkswagen

Współczynnik oporu powietrza Cx VW ID.4 to 0,28. Dla porównania: w Tesli Model Y udało się zejść do poziomu 0,23 (mniej = lepiej). O ile w Tesli wiemy, że dotyczy to wariantu z kołpakami Aero, o tyle nie jest jasne, którą wersję testowano w Volkswagenie.

Ceny VW ID.4 – dane dla Niemiec, obliczenia www.elektrowoz.pl dla Polski

Ceny VW ID.4 i wszystkich innych samochodów elektrycznych w Niemczech to zawsze twardy orzech do zgryzienia, szczególnie teraz, przy tymczasowo zmienionej stawce VAT i zróżnicowanych dopłatach. Producent podaje następujące wartości:

  • 43 329,42 euro dla ID.4 Pro,
  • 48 690,78 euro dla ID.4 1st,
  • 58 438,68 euro dla ID.4 1st Max.

Wiemy, że ID.4 1st ma być dostępny jeszcze w tym roku, dlatego uznaliśmy, że cena zawiera 16-procentowy VAT. Z kolei dla ID.4 Pro i inne warianty mają być dostępne od roku 2021, spodziewamy się zatem, że kwota zawiera VAT 19-procentowy. Po uwzględnieniu tych wszystkich kombinacji, a także otrzymywanej od producenta dopłaty otrzymujemy następujące ceny Volkswagena ID.4 w Polsce:

  • między 186 a 191 tysiącami złotych dla VW ID.4 Pro 77 (82) kWh RWD,
  • między 209 a 218 tysiącami złotych dla VW ID.4 1st 77 (82) kWh RWD,
  • między 251 a 259 tysiącami złotych dla VW ID.4 1st Max 77 (82) kWh RWD.

Cenowo samochód będzie zatem konkurował z najtańszą Teslą Model 3 SR+, która kosztuje w Polsce od 199 990 złotych.

Cen wariantów AWD ani innych edycji silnikowych, w tym najtańszej wersji ID.4 Pure 52 (55) kWh, na razie nie znamy. Z drobnej wzmianki wiemy jedynie, że Pure ma być tańsze niż 37 tysięcy euro, co w Polsce dawałoby około 160 tysięcy złotych.

Podejrzewamy, że kwoty dla Polski zostaną zaprezentowane w najbliższych dniach, może tygodniach.

A oto galeria zdjęć samochodu. Na fotografiach przedstawiono niemal wyłącznie najlepiej wyposażone warianty 1st Max:

Reklama samochodu:

https://www.youtube.com/watch?v=AQPVZPZqtJM&feature=emb_title

Zapis premiery:

https://www.youtube.com/watch?v=sgqgywj-kf0&feature=emb_title

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 6 głosów Średnia: 4.5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: