Interesujące informacje zdobyte przez portal Electrive.net. Mieszkańcy Skandynawii zainteresowani Volkswagenem ID.3 otrzymali maila, że pojawi się czwarta wersja wydajnościowa samochodu: VW ID.3 Pro Power, która będzie odpowiednikiem modelu ID.3 1st. Producent podał też ceny VW ID.3: najtańsza edycja ID.3 Pure (45 kWh) ma startować od 279 995 koron duńskich. Ile to będzie w Polsce?

Ceny VW ID.3 Pure (45 kWh), Pro (58 kWh) i Pro S (77 kWh) – liczymy

Zgodnie z treścią maila, do której dotarł portal Electrive.net, duńskie ceny Volkswagena ID.3 oraz nowe nazwy w produkcyjnych wersjach są następujące (źródło):

  • Volkswagen ID.3 Pure (=z baterią 45 kWh) – 279 995 koron,
  • Volkswagen ID.3 Pro (=z baterią 58 kWh) – 309 995 koron,
  • Volkswagen ID.3 Pro Power (=z baterią 58 kWh i silnikiem z wersji 77 kWh) – 319 995 koron,
  • Volkswagen ID.3 Pro S (=z baterią 77 kWh) – cena nieznana, zostanie ogłoszona w styczniu 2020.

Osoby, które zdecydowały się na rezerwację VW ID.3 1st i usłyszały, że będą miały środkowy wariant baterii, ale mocniejszy silnik, mogą być rozczarowane. Taka kombinacja miała nie być dostępna poza wstępną pulą rezerwacyjną z pierwszej produkcji, czyli właśnie ID.3 1st.

> Mam rezerwację VW ID.3 1st, byłem w Volkswagenie. Zdecydowałem: kupuję VW ID.3 1st Max, najdroższy wariant [Czytelnik]

Ceny duńskie a ceny w Polsce = kołomyja

Przejdźmy do obliczeń. Nasi Czytelnicy wiedzą już, że nie przeliczamy cen po kursie waluty, ponieważ są to obliczenia prowadzące na manowce. Znacznie lepsze wyniki uzyskujemy dzięki porównywaniu kilku różnych modeli oferowanych na terenie wybranego kraju oraz w Polsce – zwykle nie myliliśmy się o więcej niż -5/+12 procent.

Dlatego przyjrzyjmy się cenom Volkswagena e-Golfa:

  • Volkswagen e-Golf – 229 995 koron w promocji lub 265 096 koron poza promocją, w Polsce od 141 890 zł.

Na podstawie prostej proporcji otrzymujemy, że polska cena VW ID.3 powinna wynosić:

  • VW ID.3 Pure – 172,7 tysiąca złotych,
  • VW ID.3 Pro – 191,2 tysiąca złotych,
  • VW ID.3 Pro Power – 197,4 tysiąca złotych.

Widzimy, że kwoty są absurdalnie wysokie. Nie uwzględniliśmy bowiem, że ceny w duńskich salonach uwzględniają już podatek związany z rejestracją samochodu, którego wysokość jest zmienna i uwzględnia wiele czynników, w tym m.in. zastosowany napęd czy liczbę poduszek powietrznych (źródło).

Finalne obliczenia: cena VW ID.3 w zależności od wersji

Metodą prób i błędów w duńskim arkuszu kalkulacyjnym udało nam się wyliczyć, że Volkswagen prawdopodobnie ustalił ceny VW ID.3 na poziomie około 215, 238 i 245 tysięcy koron brutto. Po uwzględnieniu obecnego kursu korony i polskiego podatku VAT daje nam to przybliżone ostateczne ceny Volkswagena ID.3:

  • Volkswagen ID.3 Pure – cena od 121 tysięcy złotych,
  • Volkswagen ID.3 Pro – cena od 134 tysięcy złotych,
  • Volkswagen ID.3 Pro Power – cena od 138 tysięcy złotych.

O ile pierwsza z tych wartości wygląda dość wiarygodnie, o tyle pozostałe dwie sprawiają wrażenie nieco zbyt niskich. Ponadto trzeba przypomnieć, że koncern Volkswagena stosuje odmienne polityki cenowe w różnych krajach, więc powyższe obliczenia należy traktować tylko jako szacunkowe – spodziewamy się na przykład, że najtańsza wersja w Polsce może kosztować około 124 900 zł, żeby zmieścić się w progu dopłat.

Ważny jest choćby moment premiery auta na rynku, wspomniane dopłaty i zwolnienia podatkowe, otoczenie konkurencyjne itd. Ot, Volkswagen e-Up, który w Polsce jest droższy od bliźniaczej Skody CitigoE iV, w Czechach jest od niej tańszy:

> Cena VW e-Up (2020) w Czechach od równowartości 76 tys. złotych. Taniej niż Skoda CitigoE iV!

Dla porównania informacje od samego producenta. Volkswagen obiecywał, że najtańszy ID.3 45 kWh będzie kosztował „poniżej 130 tysięcy złotych”, a edycja 1st z większą baterią „poniżej 170 tysięcy złotych”. Co całkiem nieźle pasuje do obliczeń, jeśli przyjąć, że osoby wybierające edycję 1st zostaną obciążone dodatkowym frycowym w wysokości co najmniej 15-20 tysięcy złotych za bycie awangardą.

Oraz otrzymają w pakiecie dodatkowe wyposażenie:

> Volkswagen ID.3: cena „poniżej 170 000 zł” dla ID.3 1st, „<200 000 zł” dla 1st Plus, „<220 000 zł” dla 1st Max

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 12 głosów Średnia: 4.9]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: