Chińscy testerzy samochodów postawili obok siebie Teslę Model 3 Highland w wersji 3+, czyli Long Range AWD, oraz BYD-a Han. Okazało się, że choć auta przyspieszały niemal identycznie i osiągnęły 100 km/h w nieco ponad 4,4 sekundy, wbudowany licznik BYD-a pokazywał 3,9 sekundy, czas o ponad 0,5 sekundy lepszy. Tę różnicę trudno wyjaśnić nawet odjęciem pierwszej stopy toczenia się.
BYD Han vs Tesla Model 3+
Tesla Model 3+ jest sedanem segmentu D i według chińskiego konfiguratora przyspiesza do 100 km/h w 4,4 sekundy. W europejskim wartość jest zresztą taka sama, identyczna była też przed faceliftingiem. BYD Han P z kolei to sedan segmentu E z 380 kW/517 KM mocy i 700 Nm momentu obrotowego, który obiecuje przyspieszenie 0-100 km/h trwające 3,9 sekundy. I ponownie: wartość ta deklarowana jest i w Chinach, i w Europie.
Tymczasem z pomiaru przeprowadzonego przez chińskich testerów wynikło, że obydwa auta przekroczyły nieco 4,4 sekundy. Przyspieszenie Tesli Model 3+ wyniosło 4,46 sekundy, BYD Han był o włos szybszy, bo osiągnął 100 km/h po 4,44 sekundy. Najciekawszy był jednak pomiar prowadzony przez oprogramowanie BYD-a, z którego wynikło, że samochód rozpędził się do 100 km/h po 3,9 sekundy – o ile wierzymy napisom na filmie:
The numbers BYD claims are basically untrue and will only appear on his own test equipment #BYD https://t.co/bM2Jho0Boj pic.twitter.com/R3yTdXQpoq
— 𝐶ℎ𝑎𝑟𝑙𝑒𝑠 (@CharlesWBoy) September 29, 2023
Odjęcie pierwszej stopy toczenia się nie wyjaśnia różnicy wynoszącej 0,5 sekundy, powinna ona wynosić między 0,2 a 0,3 sekundy. Ale gdyby BYD odjął stopę toczenia się oraz zmierzył czas do 97 km/h (0-60 mph), wtedy pomiar mógłby odpowiadać rzeczywistości. Sęk w tym, że w żaden sposób nie wynika to z deklaracji zamieszczonej na firmowej stronie marki (źródło).
Niewątpliwą zaletą Hana jest jego przestronność. W Chinach to o segment większe auto kosztuje właściwie tyle samo, co mniejsza Tesla Model 3+. Han z kolei ma gorszy zasięg (521 jedn. WLTP dla wariantu AWD vs 629 dla Tesli Model 3 LR AWD). Na Starym Kontynencie różnice są już spore, cena BYD-a Han zaczynała się od 72 000 euro (źródło), podczas gdy Tesla Model LR AWD kosztuje w Holandii od 50 990 euro.
Nota od redakcji Elektrowozu: to co tam jeszcze w tej specyfikacji zostało, hm, „lekko zoptymalizowane”?