Podczas targów LA Auto Show 2019, portal Electrek miał możliwość porozmawiania z przedstawicielem BMW. Ten ujawnił, że piąta generacja baterii zaoferuje do 690 kilometrów WLTP, a pakiet akumulatorów w BMW i3 zostanie dwukrotnie powiększony między rokiem obecnym a 2030.
BMW i3 240 Ah / 84,4 kWh za 3-4 lata?
Spis treści
Najnowsza generacja BMW i3 (2019) dysponuje bateriami o pojemności 120 Ah, czyli 42,2 kWh, co przekłada się na około 37,5-39,8 kWh pojemności użytecznej.
> Jakie są pojemności baterii BMW i3 i co oznacza 60, 94, 120 Ah? [ODPOWIADAMY]
Jan Freimann, kierownik ds. „połączonej e-mobilności” w BMW, przypomniał portalowi Electrek, że w ciągu ostatnich lat pojemności ogniw BMW i3 wzrosły dwukrotnie: z 60 do 120 Ah. Zapowiedział też, że między czasami obecnymi a 2030 rokiem znowu dojdzie do podwojenia pojemności ogniw. Oznaczałoby to wprowadzenie na rynek BMW i3 240 Ah z baterią o pojemności całkowitej około 84,4 kWh.
Nonsens w aucie miejskim? Nieprawda!
Jeśli zatem wersja 120 Ah przejeżdża 246 kilometrów na jednym ładowaniu, wariant 240 Ah oferowałby zasięg około 450-480 kilometrów – i to już po uwzględnieniu narzutu spowodowanego wyższą wagą akumulatorów. Ktoś mógłby powiedzieć, że taka pojemność jest całkowicie bez sensu w aucie miejskim, ale, wbrew pozorom, może być ona korzystna. Trzeba bowiem pamiętać, że:
- baterie zużywają się podczas cykli ładowania, czyli im mniej cykli, tym dłuższy czas życia ogniw, a w rezultacie całego samochodu,
- większe baterie oznaczają konieczność rzadszego wizytowania stacji ładowania, co jest szczególnie istotne dla mieszkańców bloków.
Spalinowy przedłużacz zasięgu (range-extender) do lamusa
Rosnące pojemności baterii BMW i3 sprawiają, że silnik spalinowy służący w roli generatora energii traci sens. Z Europy już go wycofano, w Stanach Zjednoczonych jeszcze nie podjęto ostatecznej decyzji, ale na pewno „nie ma on przyszłości”.
> Cena Nissana Leafa obniżona do 118 000 złotych. Z dopłatą: 82 600 zł! [aktualizacja]
5. generacja napędu = większe pojemności i zasięgi
Najnowszy zespół bateryjno-napędowy BMW to 5. generacja rozwiązania według numeracji stosowanej przez producenta. Inżynierowie postawili sobie za cel, żeby samochody elektryczne wykorzystujące ten zestaw osiągały 690-700 kilometrów WLTP, a hybrydy plug-in – 90-100 kilometrów WLTP (źródło). Odpowiada to około 590 kilometrom zasięgu realnego dla elektryka i około 80 kilometrom zasięgu realnego w hybrydzie ładowanej z gniazdka.
Tym samym przedstawiciel BMW wydaje się potwierdzać oficjalne informacje na temat BMW i4, które ma zadebiutować w 2021 roku:
> Dane techniczne BMW i4 ujawnione: 80 kWh baterii, 513 km zasięgu, produkcja od 2021 roku