Na parkingu podziemnym w Brukseli (Belgia) doszło do pożaru Volkswagena ID.3. Samochód udało się ugasić, szkody nie były szczególnie duże, ale szef belgijskiego związku zawodowego strażaków chciałby, żeby auta elektryczne zostały wyrzucone z podziemnych parkingów. Tak samo, jak modele wyposażone w instalację LPG.

Jest pożar, jest problem. I histeria

Pożar miał miejsce w centrum Brukseli, palił się w VW ID.3 na poziomie -3 parkingu podziemnego. Auto nie było podłączone do ładowania. Wydarzenie miało miejsce w piątkowy wieczór, w pobliżu nie stały inne samochody, więc uszkodzeniu uległ przede wszystkim pojazd. Przypiekł się i popękał też strop a ściany zostały osmalone.

Eric Labourdette, szef jednego ze związków zawodowych straży pożarnej działających w Belgii, uważa, że nadszedł czas na zmianę prawa. Jego zdaniem ustawodawca powinien zakazać parkowania elektryków na parkingach podziemnych. Szczególnie, że strażnicy nadal nie zostali przeszkoleni, jak postępować z pojazdami tego rodzaju, więc obawiają się nawet, że mogliby zostać porażeni prądem.

Problemem mają być też tlenki metali (kobaltu, manganu, niklu), które powstają podczas spalania aut elektrycznych, a które obecne są zarówno w sadzy, jak też w wodzie wykorzystanej do gaszenia. Gdy rozpuszczają się w wodzie, ta staje się toksyczna, musi więc zostać poddana oczyszczaniu zanim trafi z powrotem do środowiska. Kłopotliwa jest wreszcie obsługa elektryków po pożarze, aktualnie straż pożarna często zanurza pojazd na 2-3 dni w wodzie, żeby mieć pewność, że w ogniwach nie dojdzie do ponownego zapłonu.

W tytule użyliśmy słowa „histeria”, bo jak na razie statystyki prowadzone przez amerykańską NHTSA pokazują, że samochody elektryczne palą się wielokrotnie rzadziej niż auta spalinowe. Niemiecka straż pożarna jest przekonana, że „elektryki palą się nie częściej niż spalinowe”, ale na tym koniec precyzyjnych danych. Polska straż pożarna w ogóle nie odnotowuje rodzaju napędu w samochodzie, co nie przeszkadza mediom w zmyślaniu informacji na ten temat.

Wszystkie zdjęcia: (c) Sudinfo LaCapitale, sudinfo.be

Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: Volkswagen ID.3 jest dość popularnym samochodem elektrycznym, dlatego zaczynają się o niego upominać prawa statystyki. W historii zdarzyło się już kilka zapłonów tego modelu. Nie słyszeliśmy natomiast o pożarach VW ID.4 czy Skód Enyaq iV.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: