Audi wraz z Umicore uruchamiają proces recyklingu baterii z samochodów elektrycznych i hybryd plug-in. Zgodnie z wstępnymi analizami wykonanymi na ogniwach z Audi A3 e-tron PHEV, firmy będą w stanie odzyskać ponad 95 procent kluczowych składników baterii.
Recykling 95+ procent składników – brzmi nieźle!
W pierwszych testach laboratoryjnych udało się odzyskać ponad 95 procent takich pierwiastków jak kobalt, nikiel i miedź. Szczególnie istotny jest tutaj kobalt, który wydobywany jest w raptem kilku miejscach na świecie, a ostatnio jego cena mocno pnie się do góry.
> Aktualne ceny samochodów elektrycznych w Polsce [październik 2018]
Audi obiecuje, że zastosuje nowoczesne metody recyklingu w elektrycznym e-tron. Firma chce jednak wcześniej zbadać czystość pozyskiwanych materiałów, szybkość procesu recyklingu oraz możliwość stosowania banków surowców – co jest szczególnie istotne przy ewentualnych niedoborach kluczowych pierwiastków.
Warto dodać, że na terenie Unii Europejskiej już teraz obowiązuje zbiór regulacji dotyczących ogniw elektrycznych, w tym dopuszczalnej zawartości pierwiastków czy procesu recyklingu baterii. Nosi on zbiorczą nazwę Batteries Directive. Niewykluczone, że w przyszłości zostanie on rozszerzony do obowiązkowego recyklingu baterii przez producentów samochodów elektrycznych.
Na ilustracji: schemat budowy Audi A3 e-tron, czyli hybrydy plug-in (c) Audi