Audi zaprezentowało najnowszego członka rodziny e-tron: Audi e-tron Sportback. Oferuje taką samą moc maksymalną (do 300 kW / 408 KM), ale pozwala na pokonanie większego dystansu na jednym ładowaniu – producent deklaruje tutaj „do 446 km WLTP”, co oznaczałoby około 380-390 km zasięgu realnego.
Turniej Czterech Skoczni
Spis treści
Samochód był prezentowany podczas Turnieju Czterech Skoczni w ciągu ostatnich lat, ale nie był główną nagrodą w konkursie. Od lat zwycięzcy nagradzani są pieniężnie, a auta stanowią tylko element ekspozycji. Poniżej dane techniczne Audi e-tron Sportback, które zostało oficjalnie zaprezentowane w listopadzie 2019 roku:
Audi e-tron Sportback – dane techniczne i wszystko, co wiemy
Audi e-tron Sportback miał być innym wariantem nadwoziowym e-trona Quattro i… dokładnie tak jest. Sylwetka auta została odświeżona, reszta jest po staremu, bo e-tron Sportback ma:
- takie same wymiary – 4,901 metra długości, 1,935 metra szerokości, 1,616 metra wysokości,
- identyczną moc – do 265 kW/360 KM, do 300 kW przez chwilę w trybie doładowania
- taki sam moment obrotowy – 561 Nm, 664 Nm w chwilowym trybie doładowania,
- identyczną baterię – 95 kWh pojemności całkowitej.
…jak gdyby producent nie chciał poświęcać samochodowi zbyt wiele czasu.
Zjeżdżająca w dół linia dachu powoduje, że nad głowami na tylnej kanapie są o 2 centymetry miejsca mniej – ale dzięki niej obniżono współczynnik oporu powietrza Cx Audi e-tron Sportback do 0,25, podczas gdy starszy brat ma 0,28 (źródło).
Ta modyfikacja oraz nieco większa pojemność użyteczna baterii (86,5 kWh, a nie 83,6 kWh, jak w e-tron Quattro) pozwoliła na obiecywany zasięg wynoszący „do 446 km WLTP”, co według naszych obliczeń przełoży się na ponad 380 kilometrów zasięgu realnego. W e-tron Quattro było to zaledwie 328 kilometrów – samochód w trasie ratowało tylko szybkie ładowanie, które odbywa się z mocą 150 kW.
> Tesla Model 3 vs Audi e-tron przy stacji ładowania Ionity. Kto się szybciej naładuje? [wideo]
Przyspieszenie e-tron Sportback do 100 km/h trwa 5,7 sekundy w trybie doładowania i 6,6 sekundy bez niego.
Jako ciekawostkę warto dodać, że akumulatory składają się z 36 modułów wypełnionych ogniwami, a rekuperacja może odbywać się z momentem obrotowym dochodzącym do 300 Nm i 220 kW mocy, co oznacza, że chwilowo bateria jest w stanie przyjąć nawet więcej niż 150 kW. Z kolei wbudowana ładowarka obsługuje do 11 kW mocy przy trzech fazach (prąd przemienny, AC) – opcjonalnie możliwe jest do 22 kW.
Audi e-tron Sportback 50 Quattro
Opisywany powyżej model to e-tron Sportback 55 Quattro. Do sprzedaży trafi też jego słabsza wersja z mniejszą baterią, właśnie Audi e-tron Sportback 50 Quattro. Będzie ona dysponowała akumulatorami pojemności 64,7 kWh – 71 kWh pojemności całkowitej, 75 procent pojemności e-tron Sportback 55 Quattro – 230 kW (313 KM) mocy, 540 Nm momentu obrotowego i obsłuży ładowanie z mocą do 120 kW.
Przyspieszenie tej wersji samochodu do 100 km/h potrwa 6,8 sekundy, a zasięg WLTP wyniesie 347 km, co odpowiada około 297 kilometrom zasięgu realnego.
Całkowita pojemność bagażników w obu wariantach to 615 litrów bez składania oparć foteli.
Ceny elektrycznego Audi
Bazowa cena Audi e-tron Sportback ma startować od 71 350 euro, co oznacza, że auto będzie tańsze niż Audi e-tron (od 80 900 euro). Gdyby podobną strategię zastosowano również w Polsce, Sportback kosztowałby około 307 tysięcy złotych. Wygląda jednak na to, że była to startowa cena słabszego wariantu e-tron Sportback 50 Quattro.
Ceny Audi e-tron Sportback 55 Quattro prawdopodobnie rozpoczną się od około 360 tysięcy złotych: