Intrygujące doniesienie tygodnika Der Spiegel. Przewodniczący rady zakładowej Grupy BMW stwierdził, że koncern potrzebuje platformy zaprojektowanej z myślą wyłącznie o samochodach elektrycznych. Tylko ona miałaby pozwolić na wykorzystanie potencjału elektrycznego zespołu napędowego. To zwrot o 180 stopni w stosunku do dotychczasowej strategii Grupy.

Czysto elektryczna platforma w BMW

BMW buduje auta elektryczne na trzech bazach: na BMW i3 jako takim (BMW i3, Mini Electric), na platformie CLAR (BMW iX3) oraz FAAR (BMW iNext?). Platforma BMW i3 została zaprojektowana jako zamknięta całość dla konkretnego modelu, nie ma wariantów i najwyraźniej nie jest łatwa w przystosowaniu do aut większych lub mniejszych. Ta uliczka jest ślepa.

Platformy CLAR i FAAR to wariacje obecnych platform spalinowych, są uniwersalne i pozwalają na konstruowanie aut elektrycznych, hybryd plug-in i samochodów czysto spalinowych:

Platformy FAAR i CLAR w BMW pozwalają na konstruowanie samochodów z różnymi zespołami napędowymi (c) BMW

Decyzja o stworzeniu takich rozwiązań wydawała się rozsądna w momencie rozpoczynania prac nad nimi: przyszłość elektryków niektórym jawiła się jako niepewna, więc linie produkcyjne można było szybko przestawiać między różnymi wariantami napędowymi. Coś się chyba jednak zmienia.

Manfred Schoch, przewodniczący rady zakładowej Grupy BMW, zdradził Spieglowi, że koncern potrzebuje osobnej platformy dla aut czysto elektrycznych (źródło). Tylko dzięki takowej miałoby być możliwe wykorzystanie korzyści, jakie niesie napęd elektryczny. Ponoć Schoch nie jest w tym twierdzeniu osamotniony, podobnie myślą niektórzy menedżerowie BMW, którzy promują to podejście wewnątrz firmy.

> Trwa homologacja BMW iX3. Start produkcji pod koniec lata

Wykorzystanie platform uniwersalnych oznacza zwykle mniej przestrzeni dla pasażerów kosztem „komory silnika” z przodu. Wiąże się też często ze stosunkowo niższą pojemnością baterii niż wynikałoby z klasy auta. Z kolei platformy zaprojektowane z myślą o konkretnym napędzie (np. elektrycznym) dają wyższe oszczędności na materiałach, pozwalają na lepsze zagospodarowanie przestrzeni, co przekłada się na miejsce w kabinie i pojemność baterii.

Według Grupy Volkswagen wykorzystanie platform uniwersalnych to marnowanie ogniw:

> Volkswagen: Budowanie elektryków na wspólnej platformie z autami spalinowymi to „zła decyzja”

To może Cię zainteresować:
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]