Sensacyjne wieści z Korei Południowej. Nowa Kia Niro EV, Kia e-Niro po faceliftingu, ma wykorzystywać chińskie ogniwa CATL zamiast południowokoreańskich SK On czy LG Energy Solution. Według doniesień portalu Hankookilbo są to ogniwa z katodami nikiel-kobalt-mangan (NCM), podobne do tych, które wytwarzają rodzimi dostawcy producenta.
Kia pod rękę z CATL? Skąd taka nagła zmiana?
Południowokoreański portal podaje informację o CATL jako pewną, cytuje też przedstawiciela Kii, który ją potwierdza (źródło). Dotychczas koncern Hyundaia miał doskonałe relacje z LG Energy Solution i nawet jeśli nieco popsuła je afera z marszczącymi się katodami, współpraca z SK On (dawniej: SK Innovation) powinna pozostać niezakłócona. Szczególnie, że SK On – obsługujące głównie Kię i część modeli Hyundaia – nie zaliczyło dotychczas ani jednej wpadki.
Jak donosi Hankookilbo ogniwa CATL montowane są w nowych Niro EV wytwarzanych na rynek południowokoreański. Nie wiadomo, czy pojawią się w samochodach oferowanych gdzie indziej, wiadomo natomiast, że chodzi o baterię o pojemności 64,8 kWh. Sęk w tym, że dokładnie taki akumulator mają mieć również europejskie warianty Niro EV. Portal utrzymuje, że ogniwa CATL posiadają katody nikiel-kobalt-mangan, NCM, nie mamy zatem do czynienia z bateriami litowo-żelazowo-fosforanowymi (LFP) oferującymi niższe gęstości energii, ale lubiącymi regularne ładowanie do 100 procent.
Początkowo Kia planowała ponoć użycie baterii LG Energy Solution, na co wskazuje wzmianka o ogniwach „litowo-polimerowych” w dokumentacji. Z czasem zmieniła się ona w adnotację o ogniwach „litowo-jonowych”. Ogniwa CATL mają mieć zbliżoną wydajność, lecz inną specyfikację niż ogniwa LG En Sol. Mówi się też, że były znacząco tańsze. Nie jest jasne, jak zachowają się w masowej eksploatacji – CATL na rynku międzynarodowym znany jest przede wszystkim z ogniw LFP.
Ogniwa CATL mają być „starszego typu” z większą zawartością kobaltu, co powinno przekładać się na wyższe moce ładowania w niższych temperaturach. Ogniwa LG En Sol i SK On są wysokoniklowe, NCM811, oferują wyższą gęstość energii, jednak w praktyce mogą być bardziej wrażliwe na niskie temperatury.
Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: 28 czerwca będziemy jeździć nową Kią Niro EV. Jazdy odbywają się w Frankfurcie nad Menem (Niemcy). Mamy embargo na wrażenia z jazdy do 11 lipca, będziemy natomiast mogli podzielić się informacjami na temat samego auta. Jeśli macie Państwo pytania lub propozycje tego, czemu warto się przyjrzeć, zapraszam.