Ferrari ogłosiło zawiązanie porozumienia z południowokoreańskim producentem ogniw litowo-jonowych, firmą SK.On. Szczegółów nie ujawniono, chęć kooperacji może jednak świadczyć o tym, że SK.On jest całkiem zaawansowane, gdy chodzi o ogniwa z litowymi anodami i stałym elektrolitem. Postępami w tej materii przedsiębiorstwo chwaliło się latem 2023 roku.
SK.On coraz bliżej baterii solid-state?
SK.On, oprócz tego, że zabezpieczało Kię i szukało odbiorców wśród amerykańskich i niemieckich producentów samochodów, od 2019 roku dostarczało swoje ogniwa do hybrydowego Ferrari SF90 Stradale oraz SF90 Spider. W 2021 roku umowę poszerzono o Ferrari 296 GTB, rok później ogniwa SK.On trafiły też do 296 GTS, by w 2023 zawitać do edycji specjalnych SF90 XX (źródło).
Ale w branży mówi się, że producenci samochodów sportowych chętniej wejdą w pełną elektryfikację, gdy dojdzie do postępów w technologii produkcji ogniw z litowymi, lub co najmniej krzemowymi anodami oraz stałym elektrolitem. Ferrari ani SK.On nie zdradziły szczegółów porozumienia, wspomniano wszak o „badaniu nowych granic”. Przy bateriach Li-ion tymi „granicami” jest właśnie półstały lub stały elektrolit.
I tutaj do gry wchodzą spekulacje: na początku września 2023 roku SK.On pochwaliło się, że opracowało nową wersję stałego elektrolitu opartego na tlenkach, który nie tylko gwarantuje dobre przewodnictwo jonowe, ale jest też odporny na działanie powietrza i wilgoci. Dotychczas te dwie cechy się wykluczały, wyższa porowatość (=łatwość przepuszczania jonów) implikowała szybszą degradację elektrolitu.
To nie koniec: SK.On informuje w komunikacie o możliwości pracy ogniw z napięciem dochodzącym do 5,5 wolta, co teoretycznie podniosłoby ich pojemność o 25 procent w stosunku do klasycznych ogniw Li-ion (4,3 V). Sam elektrolit ma być kompatybilny zarówno z współczesnymi nam katodami wysokoniklowymi (NCM), jak też z przyszłymi chemiami, na przykład Li-S czy Li-air. Firma pracuje obecnie nad dwoma typami ogniw ze stałymi elektrolitami, wczesne prototypy chce mieć w 2026 roku, do masowej produkcji szykuje się w roku 2028.