BMW zaprezentowało BMW Vision Neue Klasse X SAV, elektrycznego, koncepcyjnego SUV-a należącego do linii Neue Klasse, który mimo „nowa” w nazwie nawiązuje wzorniczo tu i ówdzie do starszych, ikonicznych modeli BMW. Auta z linii Neue Klasse zaczną być seryjnie produkowane w 2025 roku, będą wyposażane w zupełnie nowe komputery sterujące i mają obsługiwać V2G.

BMW Vision Neue Klasse X – oto obietnica zapowiedzi nowej linii SUV-ów BMW

Piszemy o „obietnicy zapowiedzi”, ponieważ identyczną funkcję miał pełnić BMW iX, który z tego właśnie powodu nie otrzymał żadnej dodatkowej cyfry w nazwie. Teraz przedsmak elektrycznych SUV-ów BMW został nam zaprezentowany w postaci BMW Vision Neue Klasse X (po lewej). A jeśli interesują nas sedany BMW, wtedy powinniśmy wypatrywać BMW Vision Neue Klasse bez-X (po prawej):

BMW Vision Neue Klasse X i BMW Vision Neue Klasse (c) BMW

BMW Neue Klasse z elektroniką zbliżoną do komputera FSD Tesli

Komunikat zawiera sporo marketingu, opowieść o „doskonałych wrażeniach z jazdy”, ale jest w nim też kilka ciekawostek. Otóż zanosi się na to, że w Neue Klasse BMW ucieknie od typowej architektury współczesnych nam samochodów, w ramach której niemal każdy podzespół ma swój własny kontroler usiłujący dogadać się z komputerem centralnym samochodu.

W Neue Klasse mają się pojawić dwa z czterech przyszłych „supermózgów”, współpracujące ze sobą komputery o dużej mocy przetwarzania, które będą zarządzać odpowiednio 1) zespołem napędowym i trybem jazdy („dziesięć razy większa moc obliczeniowa niż dotychczas”), 2) jazdą (pół)autonomiczną. W przyszłości cztery „supermózgi” zarządzające całym samochodem mają zostać sprzęgnięte w jedną całość.

W tym miejscu warto się na chwilę zatrzymać, bo mamy jak na dłoni sytuację, w której producent chwali się rezygnacją z niezależnych kontrolerów na rzecz własnej platformy sprzętowej. W BMW część tej operacji uda się zrealizować do 2025 roku i wtedy odbiorca otrzyma gotowy produkt. Dla odmiany: Volkswagen usiłuje dokonywać modyfikacji na żywym organizmie, czego efektem jest możliwość zapoznania się z kolejnymi wersjami beta całości.

Solidne opóźnienie (BMW) kontra błędy (Volkswagen).

Wygląd i inne funkcje

BMW Neue Klasse X obiecuje zwiększony prześwit, duże przeszklone powierzchnie, przestronną kabinę. Nerka na atrapie chłodnicy stała się znacznie mniejsza, ma być „trójwymiarową rzeźbą”. Kierownica została przeprojektowana, zawiera wielofunkcyjne przyciski. Ekran centralny został wkomponowany w kokpit, jego funkcje uzupełni trójwymiarowy wyświetlacz projekcyjny (HUD).

Producent zapowiada też niebywałe doznania dźwiękowe.

Mamy nadzieję, że poduszki z tyłu są w gratisie i nie służyły wyłącznie temu, by zdjęcie prezentowało się lepiej 😉

Bateria i zespół napędowy

Samochody z linii Neue Klasse wykorzystają architekturę 800-woltową, dzięki której ładowanie ma zostać „przyspieszone o 30 procent”. Producent obiecuje dodatkowe 300 jednostek WLTP zasięgu uzupełnione w 10 minut, co brzmi jak osiągi lepsze niż w Porsche Taycan.

Nowe elektryki BMW mają mieć ogniwa cylindryczne 46xx, 4695 lub 46120, o średnicy 4,6 centymetra i wysokości 9,5 lub 12 centymetrów. W BMW Neue Klasse X, przedstawicielu SUV-ów, zostaną zastosowane te wyższe, 12-centymetrowe.

Ogniwa 4695 na nowej linii produkcyjnej (c) BMW

To nie wszystko: optymalizacja zespołu napędowego (BMW eDrive 6. generacji) ma pozwolić na zasięg lepszy o 30 procent z tej samej pojemności baterii, wynik z kategorii doskonałych, jeśli weźmiemy pod uwagę, że BMW nie stosuje silników z magnesami trwałymi. Opory powietrza mają być mniejsze o 20 procent w stosunku do „porównywalnego modelu”, nowe opony i hamulce zwiększą sprawność [zespołu napędowego] samochodu o 25 procent.

Czyżby brake-by-wire zintegrowane z mechanizmem rekuperacji?

V2G

BMW Neue Klasse będą obsługiwać oddawanie energii do zasilania domu (V2H) czy też wspomagania sieci elektroenergetycznej (V2G). Niemiecki producent w 2025 roku doda też wreszcie możliwość zasilania zewnętrznych urządzeń (V2L), opcję, którą samochody Kii i Hyundaia oferują od dawna.

V2G będzie dostępne na wybranych rynkach, początkowo zapewne we współpracy z E.on.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 4.5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: