Riviany EDV, które zostały zauważone na parkingu w Niemczech, wzbudziły duże zainteresowanie naszych Czytelników. Auta są nietypowe i z wyglądu, i w kwestiach funkcjonalnych. Postanowiliśmy skorzystać z opisu Douga DeMuro, żeby wykazać, dlaczego mogą one zaważyć o przewadze konkurencyjnej Amazona i innych firm, które zdecydują się na ich zakup, o ile będzie to możliwe. Po raz pierwszy bowiem mamy do czynienia z pojazdami dostawczymi zaprojektowanymi nie przez producenta samochodów, lecz przez firmę kurierską.

Rivan EDV-700 – ciekawostki

Van Riviana dostępny jest obecnie w dwóch wersjach, jako węższy i krótszy Rivian EDV-500 (przestrzeń bagażowa zbudowana z trzech modułów) i normalny Rivian EDV-700 (cztery moduły; występuje na filmie Douga DeMuro). W Ameryce ma się pojawić jeszcze długi Rivian EDV-900, w Europie może zacząć jeździć najkrótszy i prawdopodobnie najwęższy Rivian EDV-300. Samo EDV oznacza ni mniej, ni więcej, tylko po prostu Electric Delivery Van, Elektryczny Van Dostawczy. Aktualna umowa Amazona z Rivianem daje firmie logistycznej wyłączność na zakup vanów – zamówiono 100 000 egzemplarzy! – ale są w niej zastrzeżenia, które mogą skierować pojazd na szerszy rynek.

Van jeździ na tej samej platformie RCV, na której zbudowano Riviana R1T i R1S, czyli pickupa i SUV-a firmy. Bateria ma 135 kWh pojemności, z liczników widocznych na filmie łatwo odczytamy, że pojazd ma 88 mil zasięgu przy 48 procent baterii, co oznacza 295 kilometrów zasięgu przy baterii naładowanej do pełna. Napędzane są przednie koła, przyspieszenie do 97 km/h (0-60 mph) trwa około 8 sekund – tak duża dynamika była zamierzona, chodzi o to, by van nie był zawalidrogą podczas dostaw. Kluczyk samochodu ma klips, może zostać zaczepiony za koszulę czy w kieszeni:

Już na pierwszy rzut oka widoczne są nietypowe proporcje pojazdu. Rivian EDV ma gigantyczną szybę z przodu, kierowca siedzi wysoko, widzi wszystko przed vanem, a podczas pracy może stać zupełnie wyprostowany. Każda para drzwi jest inna, drzwi kierowcy, jak mówi de Muro, są najmniej ważne. Najważniejsze i najczęściej używane będą drzwi „pasażera”, przez które kurier wchodzi i wychodzi podczas dostarczania paczek. Początkowo planowano za nimi trzy stopnie, ale inżynierowie Riviana zauważyli, że testujący i tak korzystali tylko z dwóch, trzeci schodek ich spowalniał, więc ostatecznie zostały dwa:

Równie istotne są drzwi między kabiną kierowcy a bagażową, które otwierają się automatycznie w momencie wciśnięcia przycisku P (ang. park) na dźwigni wyboru kierunku jazdy i zamykają, gdy kierowca włączy D (ang. drive). Fotel został ustawiony w taki sposób, żeby kierowca nie musiał się z niego dźwigać czy przeciskać między rozmaitymi wystającymi elementami kabiny – wystarczy, że się obróci i już może ruszać do pracy:

Przednia szyba jest podgrzewana, ma w dolnej części zestaw kamer, które są oczyszczane przez wycieraczki. Zestaw do nawigacji automatycznie oblicza trasę przejazdu, jest ona wczytywana po zeskanowaniu QR-kodu i zoptymalizowana pod kątem wydajności (szybkości obsługi). Przycisk świateł awaryjnych jest duży i znajduje się tuż pod ekranem, na wyciągnięcie ręki kierowcy. Elektryczny van nie ma radia, bo okazało się, że kierowcy i tak z niego nie korzystają – zamiast niego słuchali muzyki ze swoich telefonów, dlatego system multimedialny po prostu łączy się z telefonem przez Bluetooth.

Cały film można obejrzeć poniżej:

Elektryczne auta dostawcze to rynek o gigantycznym potencjale

Samochody dostawcze są jak drukarki: nudne, ale obecne na każdym kroku. Amazon przekonał Riviana do ich produkcji inwestycją i gigantycznym zamówieniem. Musiał wszak mocno dyrygować pracami, bo powstały auta zupełnie inne niż wszystkie. O tym, że napędy elektryczne dają niespotykaną wcześniej możliwość dostosowywania pojazdów do potrzeb, wspominało już Canoo, mówi też o tym Kia, która od połowy dekady zacznie produkować PBV-y (ang. Purpose Built Vehicles; pojazdy do [konkretnych] zastosowań]. PBV-y Kii to po prostu podwozie z baterią i silnikiem/silnikami przy osiach, do którego zamawiający będzie mógł dołożyć takie nadwozie, jakie będzie mu potrzebne.

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 21 głosów Średnia: 5]