Elektryczny ciągnik siodłowy Tesla Semi: zasięg, baterie, silniki, dane techniczne. Wszystko, czego dowiedzieliśmy się o nowym produkcie Tesli podczas premiery, która miała miejsce 17 listopada 2017 roku, w tym specyfikacja Tesla Semi, ceny, koszty eksploatacji itd.

Tesla Semi: cena, silniki, zasięg

Premiera Tesla Semi zaczęła się od najmniej istotnego elementu z punktu widzenia właściciela floty ciężarówek: od przyspieszenia. Elektryczny ciągnik siodłowy Tesla Semi ma mieć „moc BAMF (Bad Ass M*** F***ker)”, czyli ma przyspieszać od 0 do 97 km/h (0-60 mph) w 5 (!) sekund. Przy maksymalnym obciążeniu – 36,2 tony – przyspieszenie od 0 do 97 km/h ma wynieść 20 sekund.

Ciekawe, czy którykolwiek z właścicieli Tesla Semi odważy się sprawdzić to przyspieszenie z naczepą wypełnioną towarem wartym miliony dolarów. 🙂

> ŚWINOUJŚCIE: Tesla Model X odzyskana i ukradziona… straży granicznej!

Zasięg Tesla Semi to około 800 kilometrów

Osiemdziesiąt procent tras samochodów dostawczych zawiera się w przedziale do 402 kilometrów (250 mil). Dlatego zasięg Tesla Semi ma wynieść 805 kilometrów (500 mil) – nadal przy maksymalnym obciążeniu towarem. Jak zadeklarował Elon Musk oznacza to, że będzie można dowieźć gdzieś towar i wrócić stamtąd na jednym ładowaniu, bez konieczności uzupełniania energii.

Prezes Tesli podkreślał, że firma napracowała się nad obniżeniem oporu powietrza ciągnika siodłowego, by zminimalizować straty energii podczas jazdy. Dlatego kabina Semi ma współczynnik oporu powietrza niższy niż Bugatti Chiron.

> Polski elektryczny dostawczak Ursus ELVI [FOTO] na targach Kongres 590 w Rzeszowie

Silniki ciągnika Tesli: po 1 na każde koło

Ciężarówka jest wyposażona w cztery silniki, po jednym na każde z tylnych kół.  W porównaniu do silników w samochodach osobowych, te w Tesla Semi są przynajmniej 1,5-2 razy większe. Oznacza to moc i moment obrotowy, o którym nie ma mowy w żadnym z samochodów ciężarowych wyposażonych w silnik Diesla:

Większa moc pozwala na pokonywanie pochyłości z wyższą szybkością. Diesle wytrzymują do 72 km/h przy stopniu nachylenia wynoszącym 5 stopni, Tesla Semi w identycznych warunkach ma osiągnąć 105 km/h. Oznacza to, że ciężarówka nie musi zwalniać na pochyłościach – a dzięki temu dowiezie transport szybciej.

> Jaka jest NAJLEPSZA mapa z ładowarkami? [ODPOWIADAMY]

Wnętrze Tesla Semi z miejscem dla kierowcy na środku

Kierowca ciężarówki siedzi na środku, a po obu stronach kierownicy ma dwa monitory. Jak utrzymuje Elon Musk, wszystkie systemy sterowania i obsługi są zintegrowane z samochodem, dlatego nie jest konieczny montaż żadnych dodatkowych urządzeń.

Wyposażenie i zaskakująca przednia szyba

Ciężarówka będzie miała w standardzie Autopilota i zestaw czujników śledzących otoczenie. Ciekawa jest przednia szyba auta: ma być odporna na stłuczenie, dzięki czemu samochód nie będzie generował przestojów – bowiem jazda z pękniętą przednią szybą jest zakazana w większości krajów na świecie.

Dla właścicieli flot ciężarówek niezwykle istotna może być też aplikacja, za pomocą której można badać stan Tesla Semi. Aplikacja pozwoli na zdalną diagnostykę auta – bez konieczności przestojów, nawet w trasie! – i ostrzeże właściciela o nadchodzącej możliwej awarii.

Jednocześnie Tesla daje gwarancję na ciągnik siodłowy na 1,6 miliona kilometrów przebiegu.

Tesla Megachargers: nowe, jeszcze szybsze  ładowarki na całym świecie

Wraz z wejściem na rynek ciągnika siodłowego Tesli ma zadebiutować szybka ładowarka Tesla Megacharger. Dzięki niej w ciągu 30 minut ładowania Tesla Semi wydłuży swój zasięg o 644 kilometry (400 mil). Sieć ładowarek ma powstawać na całym świecie:

Tesla gwarantuje stałą cenę za energię elektryczną na całym świecie wynoszącą 7 centów za 1 kWh. Aktualnie jest to równowartość 0,25 złotego za 1 kilowatogodzinę – podczas gdy przeciętna cena 1 kWh w Polsce to około 0,5-0,6 złotego.

Cena Tesla Semi, czyli transport tańszy od kolei

Samochód już od pierwszego dnia eksploatacji ma być tańszy niż ciągnik siodłowy z silnikiem Diesla. Nie podano ceny za auto, ale w transporcie od ceny jednostkowego zakupu ważniejsze są całkowite koszty utrzymania (TCO).

Dlatego Tesla deklaruje, że całkowity koszt Tesla Semi wyniesie 1,26 dolara za 1 milę, co przekłada się na 2,82 złotego za 1 kilometr. Przy pełnym ładunku i dość wysokiej średniej szybkości jazdy wynoszącej 97 km/h.

Elektryczny ciągnik siodłowy pozwoli na jazdę w konwoju, w którym tylko pierwszy pojazd będzie miał kierowcę. W takiej sytuacji Tesla Semi będzie tańsza nie tylko od ciężarówek z silnikami Diesla, ale też od transportu kolejowego (!).

Na rynku w 2019 roku

Wejście ciągnika siodłowego na rynek zapowiedziano na 2019 rok. Tesla już dziś zaprasza do składania zamówień lub zainteresowania się Tesla Semi.

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 7 głosów Średnia: 5]