Chińskie Geely – właściciel między innymi marki Volvo Cars – rozważa budowę fabryki małych samochodów elektrycznych w Polsce. Z jej taśm zjeżdżałby ZD D2 / Zhidou D2; oto dane techniczne tego pojazdu, silnik, baterie – wszystko, czego dowiedziała się redakcja www.elektrowoz.pl.
Zhidou D2: dane techniczne chińskiego samochodu elektrycznego
Spis treści
Zhidou D2 – zwany też w skrócie ZD D2 lub Geely Knowbeans – to jeden z najpopularniejszych samochodów elektrycznych na świecie. W okresie od stycznia do października 2017 roku ZD D2 zajął szóste miejsce w liczbie sprzedanych egzemplarzy, tuż za Tesla Model X, a przed Renault Zoe:
ZD D2 sprzedawany jest w Europie jako czterokołowiec. W Polsce do jego prowadzenia wymagane jest prawo jazdy kategorii B1, które można uzyskać od 16. roku życia. Na identycznych zasadach można zasiadać za kierownicą elektrycznych pojazdów Chatenet sprzedawanych w Polsce od kilku lat.
Zhidou D2: silnik i baterie
ZD D2 wyposażony jest w silnik o mocy maksymalnej wynoszącej 24 konie mechaniczne (KM) i momencie obrotowym wynoszącym 81 niutonometrów (Nm). Baterie Zhidou D2 sprzedawanego w Europie mają pojemność 12 lub 15,2 kilowatogodzin, czyli mniej więcej połowę tego, co dotychczas oferowały popularne w Europie modele (22-30 kWh).
Producent deklaruje, że pojazd zużywa 8 kilowagotodzin (kWh) energii na 100 kilometrów. Zasięg Zhidou D2 NEDC to 120 kilometrów, co oznacza, że auto na jednym ładowaniu powinno przejechać około 80 kilometrów:
Zasięg Zhidou D2 na tle konkurencji z segmentu A. Zasięgi bliskie realizmowy, obliczone według procedury EPA. Kolory: brudnożółty – Scion iQ, żółty – Zhidou, jasnozielony – Smart, bladoczerwony – Mitsubishi, srebrzystoszary (ledwie widoczny) – prototypy, zapowiedzi, auta nieistniejące, zielony – Citroen, szary – Peugeot, pomarańczowy – Chevrolet, bladofioletowy – Fiat. (c) www.elektrowoz.pl
Zhidou D2: cena
W Europie ZD D2 kosztuje równowartość około 78-79 tysięcy złotych. Po przeniesieniu jego produkcji do Polski cena ta mogłaby zostać obniżona co najmniej o 10-12 tysięcy złotych, ponieważ odpadłyby koszty logistyki pojazdów.
Fabryka Zhidou D2 w Polsce – co wiemy
Geely rozważa budowę małych samochodów elektrycznych w Europie Środkowej ze względu na dobre uwarunkowania prawne i łatwą dostępność do unijnego rynku. Pod uwagę brane są Polska, Słowenia, Słowacja, Węgry i Rumunia.
Ilustracja otwierająca artykuł: reklama Zhidou D2 na salonie samochodowym Nitra 2017