Rozpoczęcie produkcji lub dostaw w Rivianie, Lucidzie i Mercedesie spowodowało, że ranking samochodów elektrycznych z największymi zasięgami przestał być okupowany wyłącznie przez Tesle. Owszem, firma Muska nadal dość mocno rozpycha się łokciami w zestawieniu, ale na pozycję absolutnego zwycięzcy na razie nie ma co liczyć.
Auta elektryczne 2021/2022 z największymi zasięgami
Spis treści
- Auta elektryczne 2021/2022 z największymi zasięgami
- 12. Ford Mustang Mach-E RWD X / LR RWD: 483 km EPA/610 jedn. WLTP, cena od 247 570 zł
- 11. Rivian R1T: 505 kilometrów EPA, cena w Polsce nieznana
- 11. Tesla Model 3 Performance*: 507 kilometrów EPA/547 jedn. WLTP, cena od 269 990 zł
- 10. Rivian R1S: 509 kilometrów EPA, cena w Polsce nieznana
- 9. Tesla Model Y Long Range*: 512 kilometrów EPA [szac.]/507 jedn. WLTP, cena od 299 990 zł
- 8. Tesla Model X Plaid: 536 kilometrów EPA [szac.], cena od 529 990 zł
- 7. Tesla Model 3 Long Range*: 537,5 kilometrów EPA [szac.]/614 jedn. WLTP, cena od 244 990 zł
- 6. Mercedes EQS 580 4Matic: 547 kilometrów EPA/663 jedn. WLTP, cena od 607 300 zł
- 5. Tesla Model X [dawniej: Model X Long Range]: 560 kilometrów EPA, cena od 514 990 zł
- 4. Mercedes EQS 450+: 563 kilometry EPA/732 jedn. WLTP, cena od 495 400 złotych
- 3. Tesla Model S Plaid: 637 kilometrów EPA; cena od 569 990 złotych
- 2. Tesla Model S [dawniej: Model S Long Range]: 652 kilometry EPA, cena od 475 990 złotych
- 1. Lucid Air Grand Touring: 830 kilometrów EPA, cena od 139 000 dolarów
- 0. Lucid Air Dream Edition: 837 kilometrów EPA, cena od 169 000 dolarów
- Kogo zabrakło?
Poniżej przedstawiamy spis modeli. Jako że tylko część z nich posiada zmierzone zasięgi według amerykańskiej EPA i europejskiej/światowej WLTP, postanowiliśmy kierować się amerykańską EPA, ponieważ od zawsze daje ona wyniki bliższe wartościom faktycznym. Jeśli auto dysponuje rezultatem WLTP, również go prezentowaliśmy – ale nie decydował on o kolejności w rankingu.
Wszystkie widoczne poniżej wartości należy uznać za zasięgi realne lub bliskie realnym, możliwe do uzyskania przy spokojnej jeździe w trybie mieszanym i rozładowaniu baterii do 0, co oczywiście zdarza się niezwykle rzadko. Przy Teslach warto brać poprawkę na to, że producent stosuje dłuższą procedurę EPA przekładającą się na wyższe wartości na papierze, bez wpływu na realne wyniki. W innych opracowaniach zdarza nam się z tego powodu odejmować Tesli około 15 procent, lecz poniżej nie zastosowaliśmy tej reguły – większość aut jest po prostu zbyt nowa.
12. Ford Mustang Mach-E RWD X / LR RWD: 483 km EPA/610 jedn. WLTP, cena od 247 570 zł
Ford Mustang Mach-E (segment D-SUV) wykręca bardzo dobre wyniki dzięki baterii o pojemności 88 (98,8) kWh i napędowi na jedną oś. W zestawieniu jest też modelem z drugim największym rozdźwiękiem między amerykańską EPA i europejską WLTP (26 procent). Co to oznacza? W Stanach Zjednoczonych na porządku dziennym są procesy wytaczane producentom samochodów, podejrzewamy więc, że wartość według EPA została lekko zaniżona.
Powyższe domniemania potwierdza test Forda Mustanga Mach-E w wariancie AWD wykonany przez Nextmove. Wariant o zasięgu EPA wynoszącym 434,5 kilometra (270 mil) było w stanie przejechać aż 516 kilometrów przy stałej szybkości 100 km/h.
Koszt 1 kilometra w Mustangu Mach-E X / LR RWD RWD to 512,5 złotego.
11. Rivian R1T: 505 kilometrów EPA, cena w Polsce nieznana
Rivian R1T to jedyny pickup w naszym zestawieniu. Z procedury EPA wynika, że dzięki baterii o pojemności 135 kWh jest w stanie pokonać do 505 kilometrów na baterii. Duży samochód, duże zużycie, a mimo tego bardzo dobry wynik. Warto wszak zaznaczyć, że modele z nadwoziami zbliżonymi do kiosków Ruchu słabo radzą sobie z większymi szybkościami, tj. ich zasięg spada szybciej niż „można by się spodziewać”. To efekt słabego współczynnika oporu powietrza oraz dużej powierzchni czołowej.
11. Tesla Model 3 Performance*: 507 kilometrów EPA/547 jedn. WLTP, cena od 269 990 zł
Tesla Model 3 Performance to pierwszy model z gwiazdką, w przypadku którego nie mamy jasności, czy zestawiamy dokładnie takie same auta. O tym, że wyniki EPA i WLTP mogą dotyczyć różnie skonfigurowanych samochodów niech świadczy dzisiejsza korekta zasięgu według WLTP z 567 do szacunkowych 547 jednostek. W amerykańskim konfiguratorze deklarowana przez producenta wartość zasięgu to 315 mil -> 507 kilometrów i tę uznajemy za bliższą prawdy. Chociaż warto zastrzec, że po odjęciu teslowych optymalizacji mogłoby to być zaledwie 430 kilometrów przy spokojnej jeździe w trybie mieszanym.
1 kilometr zasięgu w Tesli Model 3 Performance kosztuje nas 532,5 złotego.
10. Rivian R1S: 509 kilometrów EPA, cena w Polsce nieznana
Riviana R1S umieściliśmy w zestawieniu awansem, ponieważ produkcja auta ma się rozpocząć dopiero w grudniu. Model jest jednak o tyle ciekawy, że ma szansę trafić do Europy wcześniej niż pickup R1T. Auto ma 5,1 metra długości (segment F-SUV), więc będzie konkurować z Teslą Model X (segment E-SUV), ale przede wszystkim z Mercedesem EQS SUV. Cena Riviana R1S w wariancie Adventure Package startuje od 75 500 dolarów netto, tymczasem Tesla Model X w Stanach Zjednoczonych kosztuje od 104 990 dolarów.
9. Tesla Model Y Long Range*: 512 kilometrów EPA [szac.]/507 jedn. WLTP, cena od 299 990 zł
Tesla Model Y LR to drugi pojazd z gwiazdką. Zasięgi EPA i WLTP kompletnie do siebie nie pasują, domyślamy się zatem, że w wersji amerykańskiej podano szacunkowe dane dla wersji z baterią o pojemności całkowitej wynoszącej 82 kWh, podczas gdy wersja europejska to ciągle 77 kWh. Akumulatory o większej pojemności mogą (choć nie muszą) zawitać na Stary Kontynent w tym lub przyszłym kwartale, trudno wszak ocenić, czy producent utrzyma cenę auta na dotychczasowym poziomie 299 990 złotych.
Test Tesli Model Y LR w wariancie europejskim (czytaj: Made in China) przeprowadzony przez Bjorna Nylanda wykazał 493 kilometry przy 90 km/h. Szacunkowego kosztu zakupu 1 kilometra nie podajemy ze względu na wspomniane rozbieżności.
8. Tesla Model X Plaid: 536 kilometrów EPA [szac.], cena od 529 990 zł
Tesla Model X Plaid obok Riviana R1S to kolejny model prezentowany awansem. Samochód jest w konfiguratorze, ale nikt go jeszcze nie widział, a dostawy ruszą pod koniec 2022 roku. Do tego czasu wiele może się zmienić, zarówno zasięgi, jak i ceny. Może się też okazać, że te obiecywane 536 kilometrów to już wartość po optymalizacji Tesli, a realnie samochód przejeżdża do 455 kilometrów w trybie mieszanym (-15 procent).
Na obecnym etapie koszt zakupu 1 kilometra zasięgu EPA w Tesli Model X Plaid to 989 złotych.
7. Tesla Model 3 Long Range*: 537,5 kilometrów EPA [szac.]/614 jedn. WLTP, cena od 244 990 zł
Tesla Model 3 Long Range to trzeci i ostatni pojazd z gwiazdką, ponieważ tu też nie jesteśmy w stanie zawyrokować, czy w obu przypadkach porównujemy samochody z bateriami o pojemności 82 kWh (wartość całkowita). Niemal na pewno różnią się ogniwa: w Stanach Zjednoczonych dostarcza je Panasonic, w Chinach/Europie – LG Energy Solution.
Koszt 1 kilometra EPA to zaledwie 456 złotych, najniższa wartość w zestawieniu. Jeśli dobierzemy najbardziej niekorzystne dla Tesli współczynniki (obcinamy zoptymalizowany zasięg) otrzymamy nam 537 złotego za 1 kilometr.
6. Mercedes EQS 580 4Matic: 547 kilometrów EPA/663 jedn. WLTP, cena od 607 300 zł
Mercedes EQS 580 4Matic to jedna z dwóch limuzyn segmentu F w zestawieniu (drugą jest EQS 450+). Największy elektryk Mercedesa obiecuje dziś 547 kilometrów EPA dzięki opływowej sylwetce i baterii o pojemności 107,8 kWh. Przyspieszenie? Absolutnie wystarczające i wciskające w fotel 4,3 sekundy do 100 km/h. Tylko w EQS-ie znajdziemy taflę szkła skrywającą trzy ekrany i rozciągającą się na szerokość kokpitu (Hyperscreen). Tylko w EQS-ie zapłacimy ponad 1 100 złotych za kilometr zasięgu EPA.
5. Tesla Model X [dawniej: Model X Long Range]: 560 kilometrów EPA, cena od 514 990 zł
Tesla Model X Long Range po facelifingu to dziwacznie pozycjonowane auto. Auto jest o zaledwie 15 000 złotych tańsze niż Tesla Model X Plaid, więc zakup wariantu Plaid narzuca się automatycznie. Szczególnie, że Tesla Model X Plaid jest tańsza niż Tesla Model S Plaid. Spodziewamy się, że przed startem dostaw – „koniec 2022” – dojdzie do solidnej korekty cenowej. I raczej nie będzie ona obniżką.
Koszt zakupu 1 kilometra zasięgu w Tesli Model X to 920 złotych.
4. Mercedes EQS 450+: 563 kilometry EPA/732 jedn. WLTP, cena od 495 400 złotych
Mercedes EQS to najlepiej wypadające auto europejskiego producenta i model z największym rozdźwiękiem między wartością EPA i WLTP, kierowcy auta mogą więc spodziewać się rezultatów lepszych niż wynikałoby z EPA. Wykonany przez niemieckiego dziennikarza test Mercedesa EQS 450+ sugeruje, że auto byłoby w stanie pokonać 686 kilometrów ze średnią szybkością ponad 100 km/h. Wszystko za sprawą baterii o pojemności 107,8 kWh oraz rekordowo niskiego współczynnika oporu powietrza wynoszącego 0,20.
Ale tylko z tymi felgami AMG widocznymi na zdjęciu, które podnoszą cenę modelu do 517 809 złotych. Koszt zakupu 1 kilometra zasięgu EPA to 880 złotych. Lub 919 złotych, jeśli zdecydujemy się na wspomniane 19-calowe obręcze.
3. Tesla Model S Plaid: 637 kilometrów EPA; cena od 569 990 złotych
Przy Lucidzie Air nie uwzględniliśmy wariantu Performance [patrz też niżej], a przy Tesli opisujemy zarówno Plaid, jak też Long Range. Jesteśmy niesprawiedliwi, nieprawdaż? Cóż, taki wybór ma swoje uzasadnienie: odbiory Tesli Model S rozpoczęły się od edycji Plaid, tymczasem Lucid jak na razie nie chwali się wersjami, które trafiły do nowych właścicieli. Założyliśmy, że mogą to być edycje Range, tyle że to wcale nie jest takie oczywiste.
Dlatego właśnie Tesla Model S Plaid (segment E, bateria 99 kWh) zawitała do naszego rankingu. Każdy kilometr obiecywanego zasięgu to koszt wynoszący 894 złote.
2. Tesla Model S [dawniej: Model S Long Range]: 652 kilometry EPA, cena od 475 990 złotych
W ostatnich dniach najbardziej podstawowe wersje samochodów Tesli straciły swoje oznaczenia. Najtańsza Tesla Model 3 przestała być wersją „Standard Range Plus”, Tesla Model S Long Range przestała być „Long Range”. Producent nadal obiecuje szacunkowe 652 kilometry, więc według procedury WLTP powinno być to około 660-740 jednostek. Czy będzie? Trudno powiedzieć, ten wariant ma być dostarczany w Europie pod koniec 2022 roku.
Przy Tesli Model S konieczne jest jeszcze jedno zastrzeżenie: gdybyśmy zaprezentowali wszystkie warianty Lucida Air – Dream Edition Range/Performance, GT – z wszystkimi felgami, samochód z firmy Muska spadłby na 7. miejsce. Dlatego niecierpliwie czekamy na testy nabywców aut. W powyższej Tesli płacimy 730 złotych za każdy kilometr deklarowanego zasięgu.
1. Lucid Air Grand Touring: 830 kilometrów EPA, cena od 139 000 dolarów
Prezentacja Lucida Air Grand Touring też zaczyna się od niewielkiego kiksa. Maksymalne 830 kilometrów EPA uzyskamy w wersji z 19-calowymi felgami (górna ilustracja), jednak w prezentacjach zobaczymy wyłącznie ładniejsze felgi 21-calowe (dolna ilustracja), które pozwalają na 757 kilometrów zasięgu EPA. Nie zmienia to faktu, że żadna konkurencja nawet nie zamajaczyła w tych okolicach. Lucid Air GT wygrywa to zestawienie dzięki wysokiej sprawności zespołu napędowego (dwa silniki, obie osie) i baterii o pojemności 102-105 (112) kWh.
Koszt 1 kilometra deklarowanego zasięgu to 795 złotych.
0. Lucid Air Dream Edition: 837 kilometrów EPA, cena od 169 000 dolarów
Lucid Air Dream Edition zyskał u nas wyjątkowe zerowe miejsce. To nie przypadek, pula aut w tej wersji wyczerpała się na początku 2021 roku. W dodatku maksymalny zasięg ma wariant Range (R) na 19-calowych felgach, które nie pojawiły się wśród odebranych 12 egzemplarzy modelu. Dlatego wariant Dream Edition należy uznać za ciekawostkę, a za prawdziwego lidera uznać wersję Grand Touring.
Kogo zabrakło?
Chyba największym nieobecnym jest BMW iX xDrive50 (segment E-SUV), model obiecujący 590-630 jednostek WLTP dzięki baterii o pojemności 105 kWh. Samochód prawdopodobnie okaże się nieco lepszy w testach EPA niż Ford Mustang Mach-E, możliwe też, że pobije Riviana R1S, który dysponuje znacznie większą baterią. Ale nie potrafimy go jednoznacznie ulokować na skali, choć wydaje nam się, że porządek w TOP10 raczej by się nie zmienił.