Bjorn Nyland przeprowadził test Tesli Model Y Long Range przy 90 i 120 km/h. Zasięg, który uzyskał, sugeruje, że warto co pewien czas sprawdzać wyniki „liderów” i „debiutantów”. Przy 120 km/h Tesla Model Y LR przejechałaby do 359 kilometrów na jednym ładowaniu, osiągnęła więc poziom Forda Mustanga Mach-E RWD z największą baterią (357 km). Im wolniej jeździmy, tym Mustang Mach-E będzie wypadał lepiej. Bo ma większą baterię i jeden silnik.

Tesla Model Y LR specyfikacja:
segment: D-SUV,
napęd: na obie osie (AWD, 1+1),
moc: ? kW (? KM),
pojemność baterii: 73? (? kWh),
zasięg: 507 jedn. WLTP, 433 km realnie w trybie mieszanym [obliczenia www.elektrowoz.pl],
CENA: od 299 990 zł,
konfigurator: TUTAJ,
konkurencja: Hyundai Ioniq 5Tesla Model YMercedes EQB, Mercedes EQC, Ford Mustang Mach-E, Jaguar I-Pace, do pewnego stopnia Audi Q4 e-tron (C-SUV) oraz Kia EV6 (D) czy Tesla Model 3 (D).

Test: Tesla Y LR z 19-calowymi felgami Gemini i kołpakami Aero

Elektryczny crossover Tesli testowany był w idealnych warunkach, praktycznie bez wiatru i przy 18-19-21 stopniach Celsjusza. Temperatura baterii wynosiła nieco ponad 33 stopnie Celsjusza, też więc była bliska idealnej. Okazało się, że samochód zużywał następującą ilość energii:

  • 14,2 kWh/100 km (142 Wh/km) przy 90 km/h i założonych kołpakach Aero,
  • 14,6 kWh/100 km (146 Wh/km) przy 90 km/h i zdjętych kołpakach Aero (+3 procent),
  • 19,5 kWh/100 km (195 Wh/km) przy 120 km/h i założonych kołpakach Aero,
  • 20,1 kWh/100 km (201 Wh/km) przy 120 km/h i zdjętych kołpakach Aero (+3 procent).

Nyland przeliczył zużycie na kilometry zasięgu. Zamieśćmy tutaj tylko te lepsze wyniki, z założonymi kołpakami:

  • do 493 kilometrów przy 90 km/h,
  • 444 kilometry przy 90 km/h i rozładowaniu baterii do 10 procent [obliczenia www.elektrowoz.pl],
  • 345 kilometrów przy 90 km/h i jeździe w przedziale 80->10 procent [jw.]
  • do 359 kilometrów przy 120 km/h,
  • 323 kilometry przy 120 km/h i rozładowaniu baterii do 10 procent [jw.],
  • 251 kilometrów przy 120 km/h i jeździe w przedziale 80->10 procent [jw.].

Hyundai Ioniq 5 u tego samego testera osiągnął 460 km przy 90 km/h i 290 km przy 120 km/h (patrz: Hyundai Ioniq 5 test zasięgu), a Ford Mustang Mach-E X (LR RWD) odpowiednio 535 i 357 kilometrów (patrz: Ford Mustang Mach-E 98 kWh RWD test). Ford auto wypada lepiej przy 90 km/h i minimalnie gorzej przy 120 km/h, ale trzeba zaznaczyć, że ma większą baterię (88 kWh) i napęd na tył.

Od ~120 km/h im szybciej jedziemy, tym Tesla będzie miała większą przewagę nad konkurencją

Przekładając wyniki Nylanda na realne zastosowania: gdy wskoczymy Teslą Model Y LR na autostradę i będziemy trzymać na niej 120 km/h, z jednym międzyładowaniem przejedziemy około 570 kilometrów. Jeżeli nieco przyspieszymy, będzie to do 500 kilometrów. Jeśli po drodze mamy drogi krajowe i wojewódzkie – a nie tylko ekspresówki i autostrady – liczba ponownie zbliży się do 550 kilometrów. Podkreślmy: z jednym postojem na międzyładowanie.

Przy okazji testu zasięgu youtuber zwrócił uwagę na zawieszenie: Tesla Y jest dość twardo zestrojona. Nie kołysze się w zakrętach, ale za to wszelkie nierówności na jezdni przenosi na kierowcę. Tymczasem Mercedes EQC wywoływał u nas zgoła przeciwne doznania, siedzieliśmy w nim jak na wygodnej sofie. Lepiej było tylko w Audi e-tron Quattro Sportback.

Całe nagranie, warto obejrzeć:

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 8 głosów Średnia: 4]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować reklamy poniżej: