A Better Route Planner (ABRP), chyba najlepszy planer tras dla samochodów elektrycznych, ma interesujący wpis blogowy pokazujący wpływ wiatru na zużycie energii w samochodzie elektrycznym. Wykres dotyczy Tesli Model 3, ale można zastosować go do innych elektryków, oczywiście po uwzględnieniu różnych współczynników oporu powietrza (Cx/Cd), powierzchni przedniej (A) i bocznej.

Wiatr a zużycie energii w Tesli Model 3 przy szybkościach 100 i 120 km/h

Z danych zebranych przez ABRP wynika oczywiście, że największym problemem jest wiatr wiejący od czoła pojazdu. Przy 10 m/s (36 km/h, silne podmuchy) samochód może potrzebować nawet dodatkowych 3 kW na pokonanie oporów powietrza. Czy 3 kW to dużo? Jeśli Tesla Model 3 przy 120 km/h zużywa 16,6 kWh/100 km (patrz: TEST: Tesla Model 3 SR+ „Made in China”), to na pokonanie 120 kilometrów – dokładnie 1 godzina jazdy – będzie potrzebowała 19,9 kWh.

Dodatkowe 3 kW przez godzinę dadzą 3 kWh, a zatem +15 procent większe zużycie, o 13 procent mniejszy zasięg. ABRP podaje jeszcze wyższą wartość: +19 procent, zatem mocny wiatr od czoła zjada dodatkowo niemal 1/5 energii!

I wcale nie jest tak, że po zawróceniu nadrobimy wszystkie straty. Nawet jeśli mamy 10 m/s wiatru od tyłu, zapotrzebowanie na moc obniży się o około 1-1,5 kW, ABRP mówi o oszczędności 6 procent. Po prostu: wiatr wiejący od tyłu z szybkościami niższymi niż szybkość auta sprawia, że opory powietrza są takie, jakby samochód jechał nieco wolniej niż faktycznie jedzie. Nie ma zatem opcji, by odzyskać tyle, ile tracimy przy normalnej jeździe.

Niewiele mniej istotny jest wiatr z boku, który bywa często bagatelizowany. Przy podmuchach o szybkości 10 m/s Tesla Model 3 może potrzebować od 1 do 2 kW na pokonanie oporów powietrza, ABRP mówi o wzroście zużycia energii o 8 procent:

Wpływ wiatru na zapotrzebowanie na moc jadącego samochodu. Headwind = wiatr od czoła, jazda pod wiatr, tailwind = wiatr od rufy, jazda z wiatrem, crosswind = wiatr boczny. Szybkość wiatru w metrach na sekundę na dolnej i bocznej skali, 1 m/s = 3,6 km/h. Obok zapotrzebowanie na moc w zależności od siły wiatru (c) ABRP / źródło

Tesla Model 3 to samochód o wyjątkowo niskim Cx wynoszącym 0,23. Inne samochody mają więcej, np. współczynnik oporu powietrza Cx Hyundaia Ioniqa 5 to 0,288. Oprócz współczynnika oporu powietrza liczy się też powierzchnia czołowa i boczna samochodu: im wyższe auto (osobowe < crossover < SUV), tym obie będą większe, więc tym większy opór będą stawiały. Dlatego auta, które są crossoverami i dają kierowcom więcej przestrzeni nad głową, zużywają więcej energii.

Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: podczas pamiętnego testu Kia EV6 vs Tesla Model 3 mieliśmy wiatr z północy, tj. z boku i nieco od tyłu o szybkości kilkunastu kilometrów na godzinę (3-5 m/s). Kia EV6 mogła ucierpieć z tego powodu bardziej ze względu na wyższą i mniej obłą sylwetkę. 

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]