Ministerstwo Klimatu ogłosiło nowy program wspierania e-mobilności w Polsce. W ramach projektu „Zielony Transport Publiczny” Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) będzie przyjmował zgłoszenia na dofinansowania do autobusów elektrycznych, wodorowych i trolejbusów oraz na wsparcie podczas budowy infrastruktury.
Zielony Transport Publiczny – założenia, daty, warunki, cele
Program naborów wniosków rozłożono na trzy nadchodzące lata: rok 2021, 2022 i 2023. Największe środki mają być wydane w pierwszym roku istnienia, żeby pomóc w rozruszaniu gospodarki po spowolnieniach wywołanych przez COVID-19. Samorządy i instytucje będą mogły uzyskać odpowiednio:
- do 80 (2021), 70 (2022) lub 60 (2023) procent dofinansowania do zakupu autobusu elektrycznego i trolejbusu,
- do 90 (2021-23) procent dofinansowania na zakup autobusu wodorowego,
- do 50 procent zwrotu kosztów kwalifikowanych przy budowie stacji tankowania wodoru,
- pożyczkę na sfinansowanie pozostałych wydatków.
Budżet całego programu ma wynieść 1,3 miliarda złotych, z czego 1,1 miliarda złotych zostanie przeznaczone na bezzwrotne dotacje. Powinno to pozwolić, szacuje NFOŚiGW, na zakup co najmniej 500 autobusów elektrycznych i zasilanych ogniwami paliwowymi (źródło). Choć pierwszy nabór wniosków wystartuje się 4 stycznia 2021 roku, będą się do niego kwalifikowały pojazdy zakupione od 1 października 2020 roku – czyli teraz.
> Hamburg zamawia 530 autobusów elektrycznych, w tym z bateriami solid state. Wśród dostawców Solaris
Autobusy z ogniwami paliwowymi (zasilane wodorem) dofinansowywane są na zasadach preferencyjnych, ponieważ Ministerstwo Klimatu chciałoby skłonić samorządy do zainteresowania się tym rodzajem zasilania. Z jednej strony wymagają one dodatkowej infrastruktury, tj. stacji tankowania, z drugiej taka infrastruktura mogłaby w przyszłości znaleźć zastosowanie przy innych formach transportu.
W projekcie „Zielony Transport Publiczny” mogą wziąć udział organizatorzy i operatorzy transportu publicznego, w tym m.in. samorządy.
Cała konferencja prasowa znajduje się tutaj: