Amerykański portal Electrek opublikował fotografie nowych ogniw/superkondensatorów Tesli rozwijanych rzekomo w ramach projektu Roadrunner. Wygląda na to, że mają one znacznie większą średnicę niż produkowane dotychczas ogniwa 2170 stosowane w Tesli Model 3. Z naszych szacunków wynika, że można by je określić symbolem 4290 (42900).

Nowe ogniwa/superkondensatory Tesli z dwa razy większą średnicą, pięć razy wyższą objętością

Powyższych szacunków dokonaliśmy mierząc zdjęcia i porównując je z rozmiarami dłoni, mogą być więc nieprecyzyjne. Jednak portal Electrek potwierdza, że średnica walców jest dwa razy większa niż ogniw 2170 wykorzystywanych w Tesli Model 3 i Y.

Dwa razy większa średnica przekłada się na czterokrotnie wyższą objętość walca, ale zauważmy, że ta bryła wydaje się być dodatkowo wyższa niż ogniwo 2170. Jeśli nasze pomiary są zgodne z rzeczywistością, ogniwo/superkondensator z powyższego zdjęcia ma objętość około 5,1 raza wyższą niż ogniwo 2170.

Nie jest jasne, w jakim stopniu liczba ta przełoży się na ilość możliwej do przechowania energii. Nowa forma może bowiem oznaczać nową strukturę i chemię elektrod:

Prawdopodobna struktura nowego ogniwa Tesli (c) Tesla

Jak twierdzą internauci, widoczne na obudowie oznaczenia przywołują na myśl oznaczenia superkondensatorów Maxwella (54 = 5,4 V), więc walec może być zwykłym lub ulepszonym superkondensatorem. Może być ogniwem Li-ion. Może być wreszcie układem hybrydowym. Na pewno większa objętość oznacza możliwość zrolowania w środku dłuższego pasa z anodą+elektrolitem+katodą przy niższych kosztach obudowy.

Przypomnijmy: w ramach projektu Roadrunner Tesla ma pracować nad tanimi ogniwami o wysokiej gęstości energii. Mają być one ze sobą spawane, a nie łączone lutowanymi przewodami. Powinno to pozwolić na osiągnięcie wyższej gęstości energii na poziomie pakietu, tj. całego akumulatora wraz z pojemnikiem, elektroniką, układem chłodzącym.

Tesla zakłada, że w przyszłości będzie produkować do 1 000 GWh / 1 TWh takich ogniw rocznie.

> Tesla Roadrunner: nowy projekt, masowa produkcja baterii za 100 dolarów / kWh. Również dla innych firm?

Zdjęcie otwierające: (c) Electrek

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 4 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: