Ilekroć mówimy o nowoczesnych elektrycznych pojazdach, każdy instynktownie myśli o samochodzie osobowym. Tymczasem istnieją takie auta, których elektryfikacja może przynieść niebagatelne zyski. Jednym z nich jest śmieciarka.
Elektryczna śmieciarka – czy to się opłaca?
Spis treści
Praca śmieciarki nie jest skomplikowana: trzeba kawałek podjechać, stanąć, odczekać na załadunek śmieci i jechać dalej. Dla silnika Diesla to mordęga, bo nie zdąży się ani nagrzać, ani nie osiągnie optymalnej szybkości obrotowej. Dlatego śmieciarka z dieslem ochoczo spali podczas pracy 40, 80, a nawet 120 litrów oleju napędowego na każde 100 przejechanych kilometrów!
|REKLAMA|
|/REKLAMA|
Urzędnicy z Sacramento (Kalifornia, Stany Zjednoczone) postanowili sprawdzić, czy można zaoszczędzić na wymianie silnika Diesla na sensowniejsze źródło mocy. Szybko okazało się, że wymiana śmieciarki z silnikiem Diesla na wersję elektryczną pozwala na zaoszczędzenie około 53 tysięcy litrów oleju napędowego, czyli – w Stanach Zjednoczonych – równowartości 68 tysięcy złotych rocznie.
> Przywileje dla samochodów elektrycznych w Polsce? RZĄD: umiesz liczyć? Licz NA SIEBIE
Krok dalej: elektryczna śmieciarka z turbiną gazową
Jeszcze bardziej optymistyczne obliczenia zaprezentował amerykański producent elektrycznych śmieciarek z turbinami gazowymi, a właściwie firma konwertująca śmieciarki spalinowe na elektryczne, czyli Wrightspeed.
Koszt konwersji śmieciarki w firmie Wrightspeed wynosi około 150 tysięcy dolarów, czyli równowartość 540 tysięcy złotych. Dzięki niej przeobrażamy auto z silnikiem Diesla na samochód plug-in z dodatkową turbiną gazową, która generuje energię w przypadku jej wyczerpania. Dodatkowo do samochodu dokładane są baterie o pojemności 60 kWh.
Efekt? Hybrydowa śmieciarka z głównym silnikiem elektrycznym oraz dodatkową turbiną gazową jako range extenderem. Wrightspeed twierdzi, że koszt konwersji zwraca się w ciągu 4-5 lat eksploatacji.
Warto przy okazji przypomnieć, że koszt zakupu śmieciarki w Polsce to od 1,7 do 3 milionów złotych, w zależności od wyposażenia.
Elektryczne pojazdy użytkowe na Facebooku – POLUB NAS:
|REKLAMA|
|/REKLAMA|