Tesla uruchomiła w Chinach możliwość zamawiania wytwarzanej lokalnie Tesli Model Y. Zgodnie z informacją widoczną w konfiguratorze produkcja ma się rozpocząć „najwcześniej na początku 2021 roku”, czyli nieco ponad rok po starcie fabryki Modelu 3 w Szanghaju.

Tesla Model Y do skonfigurowania w Polsce na 6-9 miesięcy przed startem produkcji w Giga Berlin?

Choć działania Tesli w Chinach nie mają szczególnego związku z Europą, istnieją od tej reguły pewne wyjątki. Jednym z nich było zastosowanie ogniw litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP) w najtańszym Modelu 3 SR+, sugeruje bowiem, że ten wariant prędzej czy później również do nas. A to może obniżyć ceny auta.

Drugim wyjątkiem jest udostępnienie konfiguratora Tesli Model Y, bo wynika zapewne z szerszej, ogólnoświatowej strategii producenta. Jeśli fabryka w Szanghaju ma rozpocząć wytwarzanie elektrycznego crossovera na początku 2021 roku, a konfigurator jest udostępniany teraz, to ogólnoeuropejski, a więc też polski konfigurator Modelu Y powinien pojawić się pod koniec III lub w IV kwartale 2020 roku (wrzesień/październik-> 2020).

Dodajmy, że kraje „core” mają konfigurator Modelu Y od wielu miesięcy.

Bo przecież Tesla Model Y ma trafić do sprzedaży w Europie dopiero wtedy, gdy wyjedzie z Giga Berlin, czyli z zakładów w Gruenheide. A to zaplanowano na lipiec 2021 roku.

> Fabryka Tesli pod Berlinem rośnie w oczach. Są już wielopiętrowe betonowe konstrukcje i mnóstwo słupów [wideo]

Cena Tesli Model Y w Chinach jako punkt wyjścia do obliczeń cen innych chińskich aut

Wieści z Chin mają jeszcze jeden interesujący aspekt. W przeciwieństwie do chyba wszystkich producentów samochodów, Tesla stosuje dość jednolitą politykę cenową na swoje auta. Skoro zatem lokalnie wytwarzany Model Y Long Range AWD kosztuje tam od 488 tysięcy juanów, a w Holandii 65 015 euro (odpowiednik 290 tys. złotych), to możemy próbować obliczać, ile zapłacilibyśmy za inne modele z Chin.

Dla przykładu: cena Xpeng P7 w podstawowej wersji to 229,9 tysiąca yuanów z dopłatami. Bez dopłat będzie to więc około 255 tysięcy yuanów. Po doliczeniu cła i transportu do Europy robi się z tego kwota 290-300 tysięcy yuanów. Akcyzy nie zapłacimy, bo to samochód elektryczny, ale VAT – i owszem. Samochód na starcie kosztowałby więc w Polsce około 214 tysięcy złotych i to bez doliczania kosztów uruchamiania salonów czy marż dealerów.

Xpeng P7 w podstawowej specyfikacji ma napęd na tył, silnik o mocy 196 kW (266,5 KM), momencie obrotowym 390 Nm i baterię ~72 (81) kWh pozwalającą na przejechanie 586 jednostek według NEDC, czyli do 450 kilometrów. Podstawowa Tesla Model 3 SR+ również ma napęd na tył, silnik o mocy 211 kW (287 KM), 450 Nm momentu obrotowego, ale jej bateria ma pojemność 50 (54,5) kWh i pozwala na przejechanie 300-330 km.

Najtańsza Tesla kosztuje w Polsce 199 990 złotych.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 8 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: