Portal Auto Motor und Sport miał szansę zapoznać się ze Skodą Enyaq iV, czyli elektrycznym crossoverem producenta będącym siostrzanym modelem Volkswagena ID.4. Pojawiła się nowa pojemność baterii samochodu oraz ceny: Enyaq iV ma być tańsza niż Volkswagen ID.3 1st!
Cena Skody Enyaq iV niższa niż ID.3? Zanosi się na coraz większe zamieszanie
Spis treści
Skoda Enyaq iV to crossover segmentu C-SUV. Volkswagen ID.3 to samochód segmentu C. Pierwszy model niemal na pewno zaoferuje więcej przestrzeni w kabinie, wyższą pozycję za kierownicą, docelowo ma mieć również większą moc niż ID.3, a mimo to po raz kolejny słyszymy, że auto będzie tańsze niż Volkswagen w limitowanej edycji ID.3 1st.
Auto Motor und Sport twierdzi, że elektryczny crossover Skody będzie kosztował 35-40 tysięcy euro, co w Polsce powinno odpowiadać od 160 do 180 tysiącom złotych. Dla porównania, najtańszy Volkswagen ID.3 ma być dostępny w cenie „poniżej 170 tysięcy złotych”. Czy Volkswagen nie martwi się, że nabywcy ID.3 poczują się lekko zirytowani, że zapłacili więcej za stosunkowo małe i proste auto?
Wcześniej podobne wieści pojawiły się przy Audi Q4 e-tron:
> Cena Audi Q4 e-tron niewiele wyższa niż Q5 i zbliżona do cen Volkswagena ID.3? [Car and Driver]
Enyaq iV powstaje na platformie MEB, jest blisko spokrewniona zarówno z ID.3, jak też ID.4 czy Audi Q4 e-tron właśnie (nie mylić z Audi e-tron Quattro). Ale tutaj pojawia się ciekawostka: dziennikarz Auto Motor und Sport wzmiankuje zupełnie nową pojemność baterii, 52 kWh, obok znanych już nam 58 i 77 kWh. To nieco więcej niż w najsłabszym VW ID.3, który ma dysponować 45 kWh – możliwe więc, że doszło do jakiegoś przekłamania albo mamy do czynienia z software;owym ograniczeniem wersji 58 kWh.
Skoda Enyaq iV – wersje
Elektryczna Skoda ma się pojawić w następujących wersjach:
- Skoda Enyaq iV 50 – 52 (55) kWh baterii, RWD, silnik 109 kW / 148 KM, zasięg: 340 jedn. WLTP, czyli około 290 kilometrów realnie,
- Skoda Enyaq iV 60 – 58 (62) kWh baterii, RWD, silnik 132 kW / 179 KM, zasięg: 390 jedn. WLTP, czyli około 330 kilometrów realnie,
- Skoda Enyaq iV 80 – 77 (82) kWh baterii, RWD, silnik 150 kW / 204 KM, zasięg 500 jedn. WLTP, czyli około 430 kilometrów realnie,
- Skoda Enyaq iV 80X i vRS – 77 (82) kWh baterii, AWD, silniki 195 kW / 265 KM lub 225 kW / 306 KM, zasięg 460 jedn. WLTP, czyli około 390 kilometrów realnie.
Auto po raz pierwszy zostało zaprezentowane jako Skoda Vision iV:
Enyaq iV: wrażenia z jazdy i wnętrze
Przedstawiciel niemieckiego portalu był zadowolony z doświadczeń z jazdy. Układ kierownicy działał bezpośrednio, zawieszenie było komfortowe i sprawiało wrażenie solidnego, choć nie zastosowano w nim amortyzatorów o zmiennej charakterystyce tłumienia. Testowany egzemplarz posiadał napęd na tył, ale Auto Motor und Sport dowiedział się, że docelowo pojawi się Skoda Enyaq iV vRS, która zostanie wyposażona w dwa silniki o łącznej mocy 225 kW (306 KM).
> Nexmove: Volkswagen ID.4 w tej samej kategorii co Tesla Model Y
Problemy sprawiały źle skonfigurowane hamulce, jednak model znajduje się dopiero w fazie projektowej, na etapie „między 70 a 85 procent”. Tak jak i VW ID.3, Enyaq iV ma mieć z tyłu hamulce bębnowe.
Na środku deski rozdzielczej zastosowano 13-calowy wyświetlacz (w VW ID.3 – 10-calowy), natomiast liczniki za kierownicą są stosunkowo małe. Według Skody chodzi o pozostawienie w samochodzie tylko kluczowych elementów. Tę dysproporcję widać również na zdjęciu kabiny Volkswagena ID.4, które niedawno wykonał nasz Czytelnik:

Wnętrze Volkswagena ID.4. Zwróć uwagę na rozmiar wyświetlacza znajdującego się za kierownicą (c) Czytelnik
Skoda Enyaq iV będzie mogła zostać opcjonalnie wyposażona w system projekcyjny rzucający ważne informacje na przednią szybę (HUD). Pojemność bagażnika wszystkich wersji ma wynieść 585 litrów, auto zostanie wyposażone w ładowarkę pokładową o mocy 7,2 lub 11 kW (prąd przemienny). Najwyższa obsługiwana moc ładowania prądem stałym to 125 kW.
Samochód ma zostać zaprezentowany jeszcze w tym roku, choć jego sprzedaż rozpocznie się raczej na przełomie 2020/2021 lub w roku 2021.
Warto poczytać: Erste Fahrt mit Skodas nächstem E-Modell
Skoda Enyaq, specyfikacja:
- segment: C-SUV,
- wymiary: 4,65 metra długości, 1,88 metra szerokości, 1,62 metra wysokości (464,8 cm / 187,7 cm / 161,8 cm),
- rozstaw osi: 2,77 m (276,5 cm),
- pojemność bagażnika: 585 litrów,
- bateria: 52, 58 i 77 kWh (pojemności użyteczne),
- zasięg: do 500 jedn. WLTP dla RWD, 460 jedn. WLTP dla AWD, czyli 420-430 i 390-400 km,
- napęd: RWD, docelowo też AWD,
- moc i moment obrotowy: do 150 kW (204 KM), 310 Nm na tylnej osi, do 75 kW (102 KM) i 150 Nm na osi przedniej,
- cena: 35-40 tysięcy euro,
- hak: opcjonalny, do 1 200 kg,
- konkurenci: Volkswagen ID.4 (droższy?), Audi Q4 e-tron (droższy), Aiways U5 (tańszy), a także Volkswagen ID.3 (segment C), Kia e-Niro (B/C-SUV, mniejsza).
Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: choć niemiecki portal z uporem maniaka stosuje oznaczenie „Enyaq”, samochód będzie się oczywiście nazywał „Enyaq iV”. Udało nam się wychwycić to już w marcu, więc wierzymy, że nazwa zostanie wkrótce ujawniona w całości:
> Skoda Enyaq iV – elektryczny crossover na bazie Volkswagena ID.4
Aktualizacja 2020/05/07, godz. 10.43
Tuż po publikacji materiału okazało się, że mamy w skrzynce wiadomość od naszego Czytelnika, Pana Bartka, która odsyła do norweskiej stronie o samochodzie. I tam już stosowana jest nazwa Enyaq iV. Jest też galeria zdjęć, a producent ujawnił pełną specyfikację modeli.