Koronawirus szkodzi całej chińskiej gospodarce. I Tesli. W styczniu 2020 roku w Chinach zarejestrowano niecałe 3,6 tysiąca nowych Tesli, podczas gdy w grudniu było to ponad 6,6 tysiąca egzemplarzy. Ale najgorzej mogło być na początku lutego: według danych Bloomberga cały rynek aut nowych – spalinowych, elektrycznych, hybryd, słowem: wszystkich – zanurkował o 98 procent rok do roku.
W lutym najgorzej, na szczęście widać już oznaki ożywienia
Zanotowany na początku lutego spadek oznacza, że samochody odbierali tylko ci, którzy naprawdę musieli to zrobić. Nie działała też wtedy fabryka Tesli, prace w niej wznowiono dopiero w poniedziałek, 10 lutego. Jednak sytuacja powoli się stabilizuje. W sumie przez pierwsze dwa tygodnie lutego sprzedaży była już „tylko” 92 procent niższa niż rok temu.
Cały miesiąc ma się zakończyć wynikiem o 70 procent gorszym niż w roku 2019.
Słaba kondycja rynku wpłynęła na wycenę Tesli. Jak zauważył portal Electrek, kurs akcji producenta spadł o 20 procent w ciągu ostatnich pięciu dni (źródło). Cały NASDAQ prezentował się lepiej, sumaryczna wartość spółek obniżyła się o 8 procent.
Kolejne tygodnie przyniosą informacje na temat sprzedaży samochodów Tesli w lutym, więc można się spodziewać dalszych przecen walorów w dół. Pojawiają się jednak głosy, że kiedy Państwo Środka poradzi sobie z wirusem, to sprzedaż ruszy i kurs akcji Tesli zacznie z powrotem wędrować w górę.
Niewykluczone, że pomoże w tym oficjalny start dostaw Tesli Model Y (marzec 2020) oraz Battery & Powertrain Investor Day (kwiecień 2020).
Nota od redakcji: rzadko kiedy opisujemy kursy akcji, bo to rynek napędzany chciwością i strachem. Tutaj sytuacja jest o tyle ciekawa, że weryfikuje faktyczne możliwości finansowe producenta. Tesla jest regularnie oskarżana o balansowanie na krawędzi bankructwa, więc zbyt długie zagrożenie wirusem może ją rzucić na kolana. Szczególnie, że firma Elona Muska dopiero co zbudowała fabrykę wydając na nią kilka miliardów dolarów.
Zdjęcie otwierające: pierwsze egzemplarze Tesli Model 3 opuszczają Gigafactory 3 w Szanghaju