Zgodnie z danymi zgromadzonymi przez portal EV-Sales, w styczniu 2020 roku Skoda zawojowała w Czechach rynek samochodów ładowanych z gniazdka. Elektryczna CitigoE iV oraz hybrydowa Superb iV zdobyły w sumie 69 procent segmentu. Cała reszta znalazła się daleko z tyłu.
Wyniki sprzedaży samochodów elektrycznych i hybryd plug-in w Czechach [styczeń 2020]
Oto ranking sprzedaży aut plug-in u naszych południowych sąsiadów. Przypomnijmy, że mówimy o kraju, w którym mieszka ponad 3,5 raza mniej ludności niż w Polsce. Samochody elektryczne zostały wyróżnione pogrubieniem:
- Skoda CitigoE iV – 254 egzemplarze,
- Skoda Superb iV – 174 egzemplarze,
- Hyundai Ioniq Electric – 63 egzemplarze,
- Hyundai Kona Electric – 14 egzemplarzy,
- Tesla Model 3 – 10 egzemplarzy,
- BMW i3 – 7 egzemplarzy,
- BMW X5 xDrive45e – 7 egzemplarzy,
- Renault Zoe – 7 egzemplarzy,
- Mitsubishi Outlander PHEV – 7 egzemplarzy,
- Volkswagen Passat GTE – 7 egzemplarzy.
Czechy nie stosują dopłat do samochodów elektrycznych, ale mają luźniejszą politykę fiskalną, gdy chodzi o auta wykorzystywane w firmach. Być może to właśnie dzięki temu ten niewielki kraj w ciągu miesiąca wygenerował niemal 25 procent całej zeszłorocznej sprzedaży aut elektrycznych i hybryd plug-in w Polsce.
Doskonałe wyniki w segmencie elektryków osiągnęła Skoda CitigoE iV, choć trzeba uczciwie dodać, że Ioniq Electric nie prezentuje się aż tak bardzo źle, gdy wziąć pod uwagę, że jest ponad dwa razy droższy od małego elektryka Skody. W segmencie hybryd plug-in świetnie wypadła Skoda Superb iV. Nie pomylilibyśmy się zbytnio, gdybyśmy powiedzieli, że w styczniu w Czechach sprzedawał się tylko ten model.
W pierwszym miesiącu roku 2020 auta ładowane z gniazdka (BEV+PHEV) osiągnęły udział wynoszący 3,2 procent całego rynku samochodów osobowych. Dotychczas w Czechach jeszcze nigdy nie udało się nawet przebić progu 1 procent.
Zdjęcie otwierające: Skoda Superb iV (po lewej) i Skoda CitigoE iV – zdjęcie z polskiej kampanii reklamowej obu modeli (c) Skoda