Informowaliśmy niedawno o najnowszej wersji oprogramowania Tesli, Tesla software 2019.40.1. Okazuje się, że pojawiła się już kolejna aktualizacja, 2019.40.1.1. Producent obiecuje lepsze działanie wycieraczek automatycznych dzięki dodatkowym szkoleniom sieci neuronowej „Deep Rain”.

Jak działa czujnik deszczu w typowym samochodzie

W samochodach z automatycznymi wycieraczkami czujnik deszczu znajduje się zwykle w okolicy lusterka wstecznego. Jest to niewielkie „oko”, w którym zamontowano promiennik i czujnik podczerwieni. Ten pierwszy oświetla szybę pod kątem 45 stopni, ten drugi mierzy ilość odbitego światła.

Padający na szybę deszcz powoduje zmianę ilości odbitych fal – a to uruchamia wycieraczki.

W Tesli jest zupełnie inaczej.

Czujniki deszczu w Teslach

Tesla nie zastosowała takiego rozwiązania, choć sprawdza się ono od dobrych dwudziestu lat. Samochody kalifornijskiego producenta nie mają czujnika, a zamiast niego dysponują kamerą patrzącą na drogę i obserwującą otoczenie w świetle widzialnym. To właśnie ona rejestruje takie filmy:

Oczywiście najważniejszym celem istnienia tej kamery jest dostarczanie obrazów systemom jazdy autonomicznej, więc z wykrywaniem deszczu i włączaniem wycieraczek bywało w Teslach różnie, mówiąc delikatnie. Na początku mechanizm radził sobie tylko z grubymi, solidnymi opadami, z czasem nauczył się rozpoznawać pojedyncze krople, ale – jak informuje choćby nasz Czytelnik, Pan Daniel – do dziś nie radzi sobie z mżawką w nocy.

Wycieraczki trzeba włączyć samemu, tak po prostu.

> Samochód elektryczny z największym przebiegiem? Ta Tesla Model S P85+ – 1 000 000 kilometrów. I rośnie!

Jednak Elon Musk obiecał poprawę. Stworzono sieć neuronową „Deep Rain” (pol. Głęboki Deszcz), którą nakarmiono ponad 1 milionem obrazów kropel wody na szybie oraz dodatkowymi wskazówkami dotyczącymi rozpoznawania pogody. Efektem powinno być skuteczniejsze wykrywanie deszczu oraz lepsze dostosowywanie tempa pracy wycieraczek do intensywności opadów.

Co więcej: jeśli samochód nie rozpozna deszczu, a kierowca zdecyduje się na ręczne sterowanie wycieraczkami, informacja na ten temat może zostać wykorzystana do dalszego podszkolenia układu.

> Co Autopilot Tesli widzi podczas deszczu? Całkiem sporo! [wideo]

Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: funkcja była dostępna już w wersji 2019.40.1, ale wtedy skupiliśmy się na podniesionej mocy ładowania Tesli Model 3 Standard Range Plus. Jednak portal Electrek (źródło) i skarżący się na słabe działanie mechanizmu Czytelnicy zainspirowali nas do osobnego potraktowania tematu.

> Cybertruck Tesli – czyżby z elektromagnetycznymi wycieraczkami?

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 3 głosów Średnia: 5]