Chyba jesteśmy świadkami rosnącego bałaganu. Wobec niedomagań gniazdka i protokołu CCS, BMW rozpoczyna prace badawcze nad dwukierunkowym ładowaniem samochodów elektrycznych. Dzięki nowej technologii auta będą mogły uzupełniać energię w baterii oraz oddawać ją sieci elektroenergetycznej, gdy zajdzie taka potrzeba.

Dwukierunkowe ładowanie w BMW – kolejne niekompatybilne rozwiązanie

Przypomnijmy: w popularnych samochodach elektrycznych na terenie Europy stosowane jest albo japońskie gniazdo ładowania Chademo (Nissan Leaf, po lewej), albo europejskie Typu 2 (po prawej) rozszerzone o piny CCS (na dole).

Chademo obsługuje dwukierunkowy przepływ energii, CCS – nie i prawdopodobnie nie będzie go obsługiwać do 2025 roku, czyli do wejścia w życie specyfikacji CCS 3.0. Dlatego kolejni producenci ogłaszają prace nad swoją wersją rozwiązania, które pozwoli uczynić z samochodu magazyn energii dla domu/mieszkania. Tą drogą pójdzie też producent z Bawarii (źródło).

> Kompletne V2G w CCS pojawi się do 2025 roku. Za późno? W sam raz?

Projekt badawczy BMW współfinansowany jest przez niemieckie Ministerstwo Gospodarki i Energii, ma trwać przez trzy lata. Na początku 2021 roku do testów trafi 50 egzemplarzy BMW i3s, które będą potrafiły oddać energię do sieci (V2G) z wykorzystaniem specjalnie przygotowanych stacji ładowania. Samochody mają być wykorzystywane zarówno przez zwykłych użytkowników, jak też w zastosowaniach flotowych.

BMW zakłada, że ładowanie aut powinno odbywać się w okresach, gdy energii jest nadmiar – na przykład podczas wzmożonego wiatru, kiedy turbiny wiatrowe pracują pełną mocą – żeby samochody mogły oddać niewielką ilość energii z powrotem do systemu podczas dziennych szczytów zapotrzebowania.

Producent nie chwali się żadnymi danymi technicznymi, nie wiemy zatem, czy rozwiązanie będzie testowane z BMW i3s 120 Ah, czy może z wariantem samochodu z powiększonymi akumulatorami. Dlatego warto tu dodać, że bateria przeciętnego współczesnego elektryka powinna wystarczyć do zasilania gospodarstwa domowego przez kilka dni. Szczególnie przy rozsądnym gospodarowaniu energią.

> Ile energii potrzeba do naładowania Tesla Semi? Tyle, ile polski dom zużywa przez 245 dni

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: