Operator sieci ładowania, firma Fastned, zaprezentowała wykres mocy ładowania stosunkowo nowych Tesli Model S i X na stacji ładowania z wykorzystaniem przejściówki CCS. Okazuje się, że adapter CCS umożliwia osiąganie maksymalnie 130-140+ kW w przedziale od [co najmniej] 20 do 43 procent. To więcej niż oferują Superchargery v2 przed aktualizacją oprogramowania.
Moc ładowania Tesli Model S i X z adapterem CCS
Jeśli podłączymy Teslę Model S i X przez przejściówkę CCS do stacji ładowania 50 kW, różnica w stosunku do Chademo nie powinna być zauważalna. Samochód osiągnie tyle, na ile pozwoli mu stacja, czyli niemal 50 kW. Sytuacja staje się zgoła odmienna, gdy wepniemy się do stacji ładowania obsługującej moce 150-175 kW.
> Tesla Model 3 vs Audi e-tron przy stacji ładowania Ionity. Kto się szybciej naładuje? [wideo]
Jak informuje Roland van der Put z Fastned (źródło), Tesle Model S i X Long Range osiągną następujące szybkości ładowania:
- od 130+ do 140+ kW dla przedziału 20-43 procent,
- moc powyżej 100 kW dla przedziału od [co najmniej] 20 do około 57 procent,
- moc powyżej 50 kW dla przedziału od [co najmniej] 20 do około 74 procent.
Nie trzeba być wielkim matematykiem, żeby obliczyć, że przy mocy ładowania powyżej 100 kW ładujemy się ponad dwa razy krócej niż przy mocy osiągającej niecałe 50 kW. A przedział od 20 do 43 procent będzie trwał ponad trzy razy krócej niż w przypadku ładowania przez adapter Chademo lub na stacji obsługującej moc do 50 kW.
Aktualnie w Polsce istnieje pięć stacji ładowania osiągających moc powyżej 100 kW. Cztery z nich należą do Tesli, piąta znajduje się w Galerii A2 w Poznaniu.
> POZNAŃ. Jest! Stacja ładowania GreenWay Polska o mocy do 150 kW już dostępna
Koszt przejściówki (adaptera) CCS do Tesli Model S i X to równowartość 500 euro wraz z robocizną. Przystosowanie samochodu trwa kilka godzin i polega m.in. na wymianie wiązki przewodów prowadzących od gniazda ładowania do baterii.
> Adapter CCS dla Tesli Model S / X już dostępny w serwisie w Warszawie