Poważna deklaracja Elona Muska. Twierdzi on, że nadwozie i zespół napędowy Tesli 3 wytrzymają do 1,6 miliona kilometrów. Z kolei bateria Tesla Model 3 powinna funkcjonować przez 480-800 tysięcy kilometrów. Według danych GUS Polacy przejeżdżają średnio 12,2 tysiąca kilometrów rocznie, więc bateria najtańszego auta Tesli powinna działać poprawnie przez 39-66 lat.

Tesla Model 3 długowieczna jak… samochód elektryczny

W samochodzie spalinowym przebieg rzędu 120-150 tysięcy kilometrów oznacza konieczność wymiany paska rozrządu. Od 250-300 tysięcy kilometrów zaczynają objawiać się problemy eksploatacyjne związane ze zużyciem rozmaitych elementów, na przykład sprzęgła. Przy 400-500 tysiącach kilometrów przebiegu samochód albo przechodzi remont kapitalny, albo trafia na złomowisko, albo wreszcie przyjeżdża do Polski z przebiegiem 150-180 tysięcy jako „jeżdżony tylko do kościoła”.

W Teslach sytuacja ma wyglądać zupełnie inaczej. Elon Musk twierdzi, że nadwozie i zespół napędowy Tesli Model 3 wytrzymają do 1,6 miliona kilometrów.

> Oto zespół napędowy Tesla Model 3 z 1,6 miliona (!) kilometrów przebiegu

Jeszcze ciekawsza jest kwestia baterii: prezes Tesli obiecuje tutaj 1 500 cykli pracy, czyli 480-800 tysięcy kilometrów przebiegu. Średni polski przebieg to 12,2 tysiąca kilometrów, więc obiecywany przez Muska dystans odpowiada od 39 do 66 latom eksploatacji. Nawet gdyby założyć niższą wartość oraz przyjąć, że Tesla Model 3 jest samochodem służbowym, który każdego roku pokonuje 45 tysięcy kilometrów, bateria powinna wystarczyć na prawie 11 lat intensywnej jazdy. Gdy bateria się zużyje, jej moduły będą podlegały wymianie. Ma to kosztować od 5 do 7 tysięcy dolarów, czyli równowartość 19-27 tysięcy złotych.

Dodajmy, że to dość zaskakująca kwota, ponieważ nawet wymiana baterii w Leafie jest dziś droższa:

> Ile kosztuje wymiana baterii w elektrycznym Nissanie Leafie? Wygląda na to, że podrożało do granic opłacalności

Można oczywiście podnieść argument, że porównujemy wymianę modułów z wymianą baterii. Jednak w obu przypadkach chodzi o przywrócenie pełnej sprawności samochodu.

Zdjęcie otwierające: bateria Tesli Model 3 z widocznymi ogniwami (c) Munro & Associates

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 6 głosów Średnia: 3.5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: